Skyltar
Hållbara och tydliga skyltar för en säker och effektiv industri
Skyltar spelar en avgörande roll inom industrin, där de används för att kommunicera viktig information och säkerställa effektivitet. Industriskyltar kan variera i funktion, från säkerhetsinstruktioner och vägvisning till märkning av maskiner och lagerplatser. Tydliga och hållbara typ är viktiga för att minska riskerna på arbetsplatser, där säkerheten alltid är högsta prioritet.
Skyltar används för att informera en referens, eller till exempel innehåll. Skyltar tillverkas i många olika material, inklusive metallskyltar i aluminium och stål, samt i plast, papper och mycket mer.
![]()
Leverantörer av Skyltar:
GPBM Nordic

Argongatan 2B
SE-431 53 Mölndal
Tel: +46 (0)31-799 16 00
E-mail: kundservice@gpbmnordic.se
www.gpbmnordic.se
Kompetenser: Batterier, Brandsäkerhet, Brandslang, Brandsläckare, Belysning, Laddare, Laddningsbara batterier, Litium batterier, Pulversläckare
Skyltmax.se - SignMax AB
![]()
Box 21
433 21 Partille
Sweden
E-mail: info@skiltmax.dk
Kompetenser: Märkning, Rörmärkning, Skyltar
Mer kunskap:
Materialvalet är centralt för att de ska uppfylla industrins krav. Vanliga material inkluderar aluminium, rostfritt stål och akryl, eftersom de tål påfrestningar från fukt, kemikalier och höga temperaturer. Högkvalitativa material säkerställer att skyltarna behåller sin läsbarhet och funktion under lång tid, även i krävande miljöer. Förutom hållbarhet är också tydlighet och läsbarhet avgörande, med kontrasterande färger och lämpliga typsnitt som gör informationen lätt att förstå.
Anpassade typ är ofta nödvändiga i industrin, eftersom varje anläggning har unika behov och arbetsflöden. Företag kan beställa skräddarsydda lösningar som inkluderar företagets logotyp eller specifika budskap som är relevanta för verksamheten. Detta kan även bidra till att stärka varumärket, samtidigt som arbetsmiljön förbättras genom ökad organisation och struktur.
Ett annat viktigt område är säkerhetsskyltar, som är lagstadgade på många arbetsplatser. Dessa skyltar visar nödutgångar, brandutrustning och farozoner, vilket minskar risken för olyckor och förbättrar beredskapen vid nödsituationer. Industriella skyltar som visar riktlinjer för maskinanvändning eller angivna farliga ämnen hjälper också medarbetare att följa regler och rutiner.
Moderna tillverkningsmetoder som laserskärning har revolutionerat produktionen av industriskyltar. Dessa teknologier möjliggör hög precision och flexibilitet, vilket gör det enklare att skapa detaljerade och komplexa skyltar. Digitaltryck används ofta för att lägga till färg och grafiska element, vilket förbättrar skyltens visuella framtoning och funktionalitet.
Inte bara informationsbärare utan också en investering i säkerhet och effektivitet
Skyltar inom industrin är inte bara informationsbärare utan också en investering i säkerhet och effektivitet. Genom att välja rätt typ av skyltar och säkerställa att de är korrekt placerade kan företag förbättra både arbetsflöden och medarbetarnas välbefinnande. Industrianpassade skyltar är därför en oumbärlig del av varje framgångsrik verksamhet.
Knutwall Marking – Rostfri skylt för tuffa miljöer
Med hjälp av Fiber-laser/YAG graveras texten in, den speciella våglängden på ljuset gör att materialet förändrar sig och en bestående text uppstår.
Materialet är i ett rostfritt syrafast stål och står emot mycket höga temperaturer, kemikalier och saltvatten. Passar inom miljöer såsom industri, maskintillverkning, marina applikationer, reningsverk och vattenverk.
I vår skylt editor kan man snabbt och enkelt skapa sin rostfria skylt, Få din logga, CE märkning, QR-kod eller annan symbol med.
Världspremiär för nästa generation färgefterlysande skylt
Systemtext lanserar Supernova+® med ny världsunik och patenterad färgteknik som är förberedd för framtida regleringar. Systemtext är marknadsledande inom arbetsmiljöskyltar sedan 20 år tillbaka, genom bland annat sin färginnovation Supernova®.
Arbetsmarknadens utveckling går mot mer internationella arbetsplatser i Sverige och Europa. I dagsläget godkänns två varianter av utseende på skyltar i Sverige: AFS och ISO. Europa är i framkant med arbetsmiljöskyltar enligt den internationella standarden ISO.
Systemtext har därför utvecklat nästa generation färgefterlysande arbetsmiljöskyltar, Supernova+®, väl förberedd för framtida regleringar för både den svenska och den europeiska marknaden. Den nya skylten återger korrekta signalfärger, i både dagsljus och mörker, enligt ISO 3864 och alla piktogram är godkända i enlighet med ISO 7010. Dessutom överskrider skyltens efterlysningsvärden minimumkraven i ISO 16069, vilket innebär att Supernova+® lyskraft är både starkare och längre.
– Det har funnits ett stort behov av tydligare och bättre arbetsmiljöskyltar på marknaden. Med Supernova+® har vi tagit fram en revolutionerande produkt som kommer att göra stor skillnad på många platser, säger Estelle Salinder, VD på Systemtext.
– Den innovativa och patenterade tekniken ger bättre och tydligare färger. Med vetskap om vad färg har för betydelse i en plötslig nödsituation är Supernova+® skyltar en synlig livräddare som ökar sannolikheten för att rädda människoliv, fortsätter hon.
Lanseringen av Supernova+® går helt i linje med Systemtexts utvecklingsstrategi och vision: en värld där alla är säkra på sin arbetsplats. Det innebär att Systemtext skapar säkerhet som syns för alla – i ljus som mörker, för personer med funktionsnedsättning och oberoende av nationalitet. Genom korrekt skyltning kan olyckor förhindras och människor känna sig trygga – varje människoliv räknas.
För mer information om Supernova+®, läs mer här.
Ljus framtid för ljusreklam trots pandemiutmaningar
Hållbarhet, pandemitider och bygglov - det är tre viktiga ämnen för ljusreklambranschen. Men trots att pandemin fått verksamheten att svaja verkar reklamskyltens ställning vara ohotad.
Många tycker att skyltar tillför enormt mycket till stadsmiljön. Tänk bara på Stomatol-skylten i Stockholm! Och företag som har råd och lyckas skapa bra skyltar får väldigt stor framgång, säger Mikael Castanius, vd för Ljusreklamförbundet.
En bra skylt är ovärdelig för de flesta företag. Förutom att skylten leder kunder rätt och tydliggör företagets placering är skylten en möjlighet att lyfta fram ett varumärke och skapa en stämning kring företaget. Att som restaurang eller butik ha rätt skylt kan vara ett sätt att locka rätt kundgrupp och Sveriges skylttillverkare normalt mycket att göra med att tillverka deras skyltar. En viktig fråga för Ljusreklamförbundet är därför att förenkla processen för att bygglov för skyltar.
–Där är vi bekymrade och det har blivit värre under pandemin. Det tar väldigt lång tid att få tillstånd, och tillståndsprocesser är ganska obehagliga att vänta på. Vilken kommun du tillhör blir konkurrensfördel eller konkurrensnackdel eftersom väldigt många kommuner inte håller de tider de säger och inte lämnar besked inom tre veckor. Det är otroligt frustrerande. Det ska inte vara så att kommunen spelar roll, säger Mikael Castanius.
Pandemin har också försvårat för många företag eftersom många restauranger och företag fått färre kunder vilket ofta lett till att skyltinvesteringar stoppats. Men en del företag har förstås kunnat satsa ändå.
– Det senaste året har varit en jobbig period men det har tillkommit ett antal medlemsföretag, så det satsas också. Vi ser också nya koncept där man utvecklar skyltningen med ny teknik, säger Mikael Castanius.
Att många företag som tillverkar ljusreklam också kunnat erbjuda hela uteserveringskoncept har också visat sig fungera bra i pandemitider.
– Att kunna leasa hela uteserveringen med möbler och allt tillsammans med skyltarna har varit guld eftersom företagen inte behövt dra på sig några kostnader i dessa tider, säger Mikael Castanius, som tror att den här typen av koncept är framtiden.
Årets skylt
Ljusreklamförbundet har idag ett 60-tal medlemmar och Mikael Castanius blev vd för förbundet för tre år sedan. Han är vd för Belysningsbranschen och när Ljusreklamförbundet införlivades i Belysningsbranschen blev han vd även för detta. När han tog över startade också tävlingen Årets skylt upp igen. 2021 prisades till exempel restaurang Tennstopets rekonstruerade skylt och bilföretaget Polestars skyltkoncept som båda tillverkades av FocusNeo.
– Tävlingen har funnits i lite olika omgångar och i olika utformningar genom åren och ibland har det varit uppehåll. Men sedan jag tog över har vi haft den intregrerad med Ljusdagen som är belysningsbranschens stora fest, säger han.
Viveca Rosenkrantz är arkitekt på Fojab arkitekter och med i juryn som väljer ut Årets skylt. Hon är ansvarig för Fojabs arbete med ljusdesign och jobbar aktivt för bättre ljusdesign i vår bebyggda miljö. Att Ljusreklamförbundet har fått sitt eget pris tror hon är mycket bra för branschen.
– Många gånger tänker man inte på - eller hanterar i alla fall inte i planeringsprocessen - det faktum att planera ljuset exteriört och ta hänsyn till ett betydande ljustillskott på skyltarna. Jag tycker det är väldigt intressant att ljuskyltarna nu har kommit in med sitt pris under hatten i belysningbranschen, för det är ju belysning det också! säger hon.
Juryn har ett antal kriterier som de går på när de väljer årets bästa skyltar. Men det som förenar de vinnande skyltarna är förutom att de är väl genomförda också att de lyckats med sin viktiga uppgift - att kommunicera ett budskap.
– Alla vinnare kommunicerar väl de ska representera, säger hon.
Ljuspriset är ett viktigt pris och det finns många duktiga skyltmakare som lyckats tämja den bångstyriga ljuskälla som LED är.
– Så har det varit för oss alla LED är lite speciellt. LED är rätt så ljusstarkt, och kan bli lite stickigt om man inte hanterar det väl. Sedan är det också väldigt mycket en designfråga - det gäller att få rätt ljus på rätt plats och rätt skylt på rätt plats. Skyltarna är betydande del av stadsmiljön, de finns där hela tiden och kan vara mer eller mindre lyckade så klart. Men de har också sin egen speciella vintagevärld och historia, det är därför vi också har pris för bästa restaurerade skylt. Det behövdes för nya och restaurerade skyltar går inte att jämföra.
Återbruk
Ett företag som också vann i Årets skylt var Accus som tillverkade en skylt till Återbruket - ett miljöinitiativ i Stockholm där Stockholmarna kan laga och fixa saker och lämna och hämta second hand-prylar. För att hylla återbrukstemat gjordes skylten självklart av återbrukat material.
– Vi tillverkade nya bokstäver av återbrukad plåt och själva LED-belysningen tog vi från en nyproducerad skylt som aldrig blivit använd, säger André Zandelin, vd på Accus.
Många oroar sig för garantier när det gäller återbrukat material, men det var inga problem här.
– LED-belysningen var inte ens gammal. Det här blev ju som en ny skylt kan man säga. Så vi kunde sälja den och erbjuda garantier som vanligt. Men även om vi skulle använda LED som hade suttit uppe i ett eller två år, så är det så att LED håller väldigt många år, säger han.
Företaget har under ett antal år jobbat för att göra sin verksamhet mer hållbar. De använder redan en del återvunnen akryl och naturmaterial som trä och då var steget till återbruk ganska kort.
– Vi tar redan hand om själva återtaget av skyltar internt, vi sparar skyltar och skickar inte dem automatiskt för återvinning. Många skyltar tas ner långt före de slutar fungera eftersom företag byter namn eller flyttar eller läggs ner. På så sätt kan vi ofta fånga upp material som aluminium, belysning och stativ och det ger möjligheter till återbruk, säger André Zandelin.
Hållbarhetsarbetet har också lett till att Accus fick pris som Årets förebyggare på Återvinningsgalan 2021.
– Det fick vi för vårt sätt att designa bort avfall redan när vi konstruerar skyltar, säger André Zandelin.
Om ljusreklamskylttillverkare som jobbar med företags varumärken kan hitta sätt att börja återbruka och vara cirkulära då kan förhoppningsvis många andra branscher inspireras att göra samma sak, tror André Zandelin.
–Nu är det dessutom så att det är många branscher som har svårt att få tag på komponenter. De ökar incitamentet för att tänka mer cirkulärt. Vi måste tänka smartare och se begagnade produkter och komponenter som en tillgång, inte som avfall, säger han.
Som företag kan Accus göra mycket men det blir ännu bättre när även kunden vill beställa med hållbarhet i fokus.
– Fler måste börja kravställa hållbarhetsaspekter. Och framför allt tänka till kring vad ett skyltbyte innebär. Att man kanske ibland i större utsträckning kan återbruka nåt man har, allt måste inte följa en nysatt profil, utan man kan hitta en bra mix. Så man tillåter sig själv att implementera ny grafisk profil men också ansvarsfullt och positivt ta tillvara på det man redan har, säger han.
Nyheter och inlägg om Skyltar
Senaste om Skyltar






