Containere

Container kommer från den engelska behållaren och betyder "innehåller" och / eller "container". Det finns många olika typer av containrar, här är några: avfallscontainer, kylcontainer, miljöcontainrar, pallcontainrar, rullande containrar, transportcontainrar, tippcontainrar, transportcontainrar, lutningscontainrar och mer

Leverantörer av Containere:


Bica

Läs mer om Bica


Bjärnums Stålprodukter AB

Sågverks­vägen 6
28261 Bjärnum
Tlf.: 0451-77 58 50
E-mail: ingemar@stalprodukter.se

web

Kompetenser: Containere, laserskärning, rullcontainer, konstruktion, maskinbearbetning, kapning, sågning, plåtbearbetning, bockning, cnc, klippning, pressning, valsning, svetsning, pulverlackering, våtlackering

Läs mer om Bjärnums Stålprodukter AB


 SSI SCHÄFER System International AB

SSI

Bronsåldersgatan 9
213 76 Malmö
Tel: +46 40 671 52 40
E-mail: info.se@ssi-schaefer.com

www.ssi-schaefer.com/sv-se

Kompetenser: Däckställ, Höglager, Grenställ, Hyllställ, Kanallager, Lagerautomation, Lagerautomater, Lagerinredning, Lagerlådor, Lagerlösningar, Mobila Pallställ, Pallställ, Pallsystem

Läs mer om SSI SCHÄFER System International AB


TAWI – Utrustning för Containerlossning 2024: En Jämförande Analys av de Bästa Tekniska Lösningarna


20.aug 2024


Under 2022 uppgick den globala volymen paketförsändelser till mer än 161 miljarder paket. Denna volym förväntas öka till 256 miljarder paket fram till 2027, vilket innebär en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 59 %. Det är visserligen positivt att branschen växer, men för många företag ser verkligheten ofta helt annorlunda ut. Ökad belastning och större förväntningar från kunderna i kombination med personalbrist gör att den förutspådda tillväxten skapar problem med tanke på de flaskhalsar som finns i branschen.

Om tillväxten inte hanteras på rätt sätt kan den hämmas av de flaskhalsar som uppstår vid t.ex. lastning och urlastning av containrar. I den här artikeln har vi jämfört den bästa utrustningen för containerlossning som finns på marknaden 2024.

Många aktörer har redan tagit hjälp av tekniken, men det är något som krävs av alla logistikföretag om de vill undvika att överväldigas av belastningen eller bli frånsprungna av konkurrenterna.

Läs mer här


Mercatus – Testa i vår container


29.maj 2024


Mercatus provanläggning i container

Vi har stor omsättning på våra provanläggningar. De hinner knappast landa hemma på vårt lager förrän det är dags för nästa kund som vill provköra sitt processvatten.

Tillsammans med kunderna skapar vi gemensamma erfarenheter för att kunna bekräfta den bästa lösningen för framtiden på olika processvatten.

Exempel på områden där vi utför provkörningar

  • Metallbearbetning
  • Ytbehandling och målning
  • Tryckeri och förpackningsindustri
  • Färg och limtillverkning
  • Textilindustri
  • Vattenrening övrigt, såsom slagvatten från fartyg, förorenat grundvatten, lakvatten och dagvatten, mottagningsanläggningar för miljöfarligt avfall

Välkommen att kontakta oss för diskussion om er process, så hjälps vi åt att ta fram den bästa lösningen för er.

Kontakt: Hans Svanberg 0492-171 09, hans.a@mercatus.se


Mercatus Engineering AB – Containerleverans




Här lämnar ytterligare en container Mercatus för leverans ut till kund.

Här lämnar ytterligare en container Mercatus för leverans ut till kund. Denna är fullt utrustad med bl a jonbytare, filter, tank och doseringsenhet, helt enligt kundens önskemål, för rening av processvatten. Den är helt förberedd för installation, bara en enklare inkoppling krävs.


Containerlossning – en flaskhals för effektivitet




Problemet med att lossa containers fullproppade med konsumentvaror är så enormt, akut och centralt i post-Covid-eras globala handel, att företag tvingas hitta egna okonventionella lösningar.

Så som rumänska skogsarbetare, till exempel. En av Sveriges största byggvarukedjor har insett att dessa skogsarbetare från Östeuropa erbjuder rejält med arbete för attraktiva priser.

Företaget i fråga är inte ensamma om att söka sig till arbetsmarknadens ”grå zoner”. Att tömma containers är en tuff och slitsam miljö – en av få rejält fysiskt arbetsintensiva delar av den moderna ekonomin. På grund av det breda spektrumet av olika varor som hanteras, samt i den blandade grad av tillstånd dessa varor kan vara, är de enda två processer som fortfarande sker manuellt inom logistik nuförtiden lastning och tömning av containers.

Hanteringen av e-handels framväxt

Trots detta är det dessa stora stål-lådor som är smörjmedlet för världsekonomins maskineri. Containers har bidragit till globaliseringen mer än all handelsavtal som skrivits på under de senaste 50 åren sammanlagt. Antalet containers i den globala handeln har sedan mitten av 90-talet tredubblats och nått 152 miljoner, men toppen av antalet containers är långt bortom horisonten .

Runtom i världen förbereder sig företag för att kunna hantera e-handelns stora genombrott, som eldats på av Covid-pandemin. Försörjningskedjorna är fyllda med containers, som aldrig förr, med innehåll av allt från däck, gymutrustning, vitvaror och elektronik till kläder och vin.

Att effektivisera tömningsprocessen hade kunnat låsa upp ett helt nytt fält av värde för distributionscentraler och tredjepartslogistik-företag (3PL), eller egentligen vilken verksamhet som helst som är beroende av att ta emot och skicka paketerat gods. Maskiner bör rimligtvis vara svaret, eller hur? Vi tar en titt på hur det ser ut i dagsläget.

Läs mer här


TAWI – Dilemmat kring containerlossning – och lösningen




Containertömning är en av de få fysiskt arbetsintensiva delarna som finns kvar inom den moderna ekonomin. Som konsekvens av det breda spektrumet av varor, och de trånga ytorna som de packas i, är lastning och lossning av containers de enda processerna inom logistik som fortfarande är manuella. Med e-handelns stora framväxt är leveranskedjorna översvämmade med containers fullpackade med konsumentvaror som aldrig förr.

Utmaningar med containerlossning

Om muskler och senor kunde ersättas av stål och elektricitet i den här kritiska funktionen hade det inneburit uppenbara fördelar för arbetare, arbetsgivare och ekonomin. Detta har inte hänt än, främst på grund av den begränsade flexibilitet som helautomatiserade system har. Även om en maskin kan hantera ett stor blandning av staplade paket i olika mönster, kommer det alltid finnas något moment som kräver mänskliga inslag.

Flexibilitet är dyrt – att spegla en människas förmåga att känna igen, nå, greppa, vrida och lyfta flertalet saker kommer med en avskräckande kostnad.

Robotar är inte lösningen – åtminstone inte inom den närmsta framtiden. Att lossa containers är ett exempel på en industriell process där semi-automatiserade system – i kombination med mänskliga operatörer – är mer troliga att erbjuda ett effektivare arbetssätt. I teorin har maskiner potential till att förändra lossningsprocessen, så länge de är designade med de komplexa moment som uppstår så fort containern kommit till lastporten i åtanke.

Det finns ett akut behov av maskiner som kan användas för containertömning

Men människor förblir väsentliga för bra verksamhetsresultat – de löser problem, förbättrar och hanterar oförutsägbara situationer. När du kombinerar människor med smarta hjälpmedel kan de verkliga nyttorna uppnås.

Men vem levererar lösningen som krävs – som har testats och utvärderats, är användarvänlig och lätt att anpassa efter föränderliga omständigheter?

Kort och gott, det gör vi.

I den här bloggen kommer vi nämna vår nya anordning, från TAWI, som vi tror kommer sätta en bock i de flesta behovsrutor för de som arbetar med logistik som söker efter en lösning för tömning av containers och lastbilar.

”Det har varit så många kunder som kommit till oss och berättat om besvären med att, för hand, tömma gods från inuti en container eller lastbil till ett lager via 3PL, paketterminal, distributionscentral – eller liknande, säger Anders Knapasjö, Vice President Norden, Baltikum & Tyskland för TAWI.

”Logistikföretag har problem med ergonomi, det är svårt att hitta folk som kan göra jobbet. Både detta och en snabb ”return on investment” (ROI) är väsentliga, men svåra att uppnå med de existerande lösningarna. Det här är det stora dilemmat med att tömma containers.”

Container Unloader - MHL

Ett mekaniskt hjälpmedel som gör allt detta och snabbar på processen – den heliga graal för alla logistikföretag – gör det möjligt för alla arbetare att ta sig an alla lossningsutmaningar på ett säkert, intuitivt och flexibelt vis. Att effektivisera den här processen kan öppna upp en stor värdekälla för företag som är beroende av att ta emot eller leverera paketerat gods i någon form.

Som vi nyligen skrev i det här blogginlägget, där vi ger en överblick av problemet, har inget system varit väl anpassat för det stora spektrumet av heterogena paket som finns på marknaden. Så för driftledare och terminalchefer som behöver en snabb omsättning av containergods och behovet av effektivitet samt en något som betalar av sig snabbt, blir ofta svaret manuell arbetskraft.

Klicka här för att se mer om alla våra lösningar för containertömning


Solid Maxx – Isolerad IBC förvaring för säkra och smidiga arbetsförhållanden




Efter en varm sommar är det dags att se framåt och förbereda sig för att den kalla årstiden oundvikligen närmar sig. Om din arbetsplats förvarar kemikalier eller olja utomhus är det en bra tidpunkt att se över hur du har förberett dig för det kalla vädret.

Här är tre goda skäl till varför du bör förvara dina kemikalier och oljor i ett isolerat lager:

1. Effektivare produktionsprocess

Frysning eller förvaring vid för låg temperatur kan ha en negativ inverkan på vissa ämnens egenskaper. Ändrade egenskaper kan leda till dålig kvalitet på slutprodukten eller till att hela produktionsprocessen misslyckas. Dessutom kan väntan på att en frusen kemikalie ska tinas upp leda till produktionsstopp.

2. Förbättrad energieffektivitet

För särskilt temperaturkänsliga råvaror eller färdiga produkter kan kostnaderna för uppvärmning eller kylning av lagringsutrymmet vara höga. Tack vare effektiv isolering kan lagerlokalens uppvärmnings- och kylkostnader kontrolleras bättre.

3. Högre säkerhet

Genom att välja brandisolering förhindrar du att en eventuell brand sprider sig i lagret och skyddar på så sätt t.ex. explosiva kemikalier från att antändas. Ett värmeisolerat lager möjliggör däremot förvaring av kemikalier som kräver stabila lagringstemperaturer under säkra förhållanden.

Vi berättar gärna mer och hjälper dig att välja rätt lösning.


Lagerbutikcontainer för Beijer Byggmaterial – med bygglagercontainrar ökar säkerhet och effektivitet på bygget




Företaget Containertjänst har gjort sig känt för pålitliga leveranser av nyckelfärdiga och skräddarsydda förrådscontainrar och inte minst för sitt breda containersortiment. Där ingår bland annat säkerhetscontainern, som förhindrar inbrott och stölder samt miljö- och gascontainrar. Containertjänst erbjuder nu även logistiklösningen leveranscontainer (mottagningscontainer). Företaget har i samarbete med Beijer Byggmaterial utvecklat det mobila lagerbutikcontainer-konceptet vidare till en DROP DOWN STORE.

AV KJELL-ARNE LARSSON

Effektivitet

Vem har inte retat sig på att det alltid tycks saknas något på byggarbetsplatsen? Studier har också visat att hantverkare och arbetsledare ägnar en stor del av sin tid åt att leta efter material och artiklar som ingen vet var de finns. Och sedan blir det många resor till närmaste byggvaruhus för att kompletteringshandla. Detta gäller inte minst förnödenhetsartiklar som tycks ta slut var och varannan dag. Allt detta bidrar till tidspillan och onödiga kostnader, vilket drabbar effektiviteten i byggproduktionen, rent av stillestånd.

Beijer Byggmaterial erbjuder sina kunder en rad koncept för säkrare leveranskedjor och smidig logistik. Ett bra komplement till volymleveranserna av bulkmaterial, prefab med mera är olika containerlösningar. Mindre material kan levereras smidigt, säkert och i rätt tid till en leveranscontainer på plats. Nu har alltså Containertjänst på uppdrag av Beijer dessutom tagit fram en mobil lagerbutiklösning för unika kundlager som placeras på byggplatsen.

– Tillsammans med kund planerar vi sortimentet av artiklar och anpassar det sedan till aktuell byggfas, berättar Mattias Karlsten, Head of Operational Development hos Beijer Byggmaterial.

Sortimentet kan omfatta infästningar och diverse förnödenheter, kapskivor och andra verktygstillbehör, skyddsutrustning och annat som går åt dagligen.

Minskade transporter

Konceptet går under namnet DROP DOWN STORE. Det bygger på 8 eller 10 fots containrar utrustade med byggelcentral, isolering, värme, belysning, hyllor, GPS-spårning och låsbom i högsta säkerhetsklass. För att hindra stölder, svinn och få kontroll över vem som har tillträde kan containern förses med ID06- och Qlocx-passerkontroll. Det ökar både säkerheten och tillgängligheten och gör att arbetet flyter på. Utförande bestäms i samråd med kunden.

– Konceptet har mottagits mycket väl. Byggarna inser att det minskar antalet leveranser, antalet köpresor till bygghandeln och ökar effektiviteten i byggproduktionen. Att antalet transporter minskar, bidrar dessutom till ett lägre klimatavtryck, menar Mattias Karlsten.

Test hos kunder

Beijer Byggmaterial har testat konceptet hos ett flertal kunder i olika regioner och då med stor framgång, där man tydligt ser uppsidan med färre transporter. Att kunden dessutom inte behöver avbryta sitt arbete i samband med leveranserna är särskilt uppskattat i de fall kunden valt en leveranscontainer. Flertalet kunder upplever också att den täta kontakten om innehållet i containern tillsammans med Beijers säljare kraftigt underlättar vardagen. Rätt vara på rätt plats i rätt tid helt enkelt.

– Det ska vara enkelt att vara kund hos Beijer. Olika containerlösningar kan definitivt bidra till att göra det enklare för byggarna, avslutar Mattias Karlsten hos Beijer Byggmaterial.


DENIOS levererar modernt brandskydd till Sherwin-Williams




I ett led att öka säkerheten för både personal och verksamheten har Sherwin-Williams, Bellö investerat i en Brandklassad miljöcontainer WFP-X22 från DENIOS. Modellen är den största och är en extrautrustad "walk-in" lösning.

- För fem år sedan investerade vi i en brandklassad miljöcontainer till labbet i Märsta. Eftersom den har fungerat så ville vi ha en till Bellö också, säger Lennart Carlsson, Laboratory manager.

Placeringen av enkeldörren kundanpassades för maximal flexibilitet, all invändig elektrisk utrustning är EX-klassad enligt ATEX. Miljöcontainern har teknisk ventilation, värme LED-belysning och hyllsektioner installerade. Förberedelse för kundens egna branddetektorer installerades.

Räddningstjänst, myndigheter och försäkringsbolag var positiva

DENIOS som har tillverkat miljöcontainrar i mer än 35 år har en lång tradition av att testa och certifiera sina förvaringslösningar för att kunna garantera säkerheten som utlovas. Med CE-märkning och ETA (europeiskt godkännandecertifikat för icke harmoniserade byggprodukter) uppfylls EU-kommissionens system för brandprovning och klassificering av byggprodukter och konstruktioner.

- Att miljöcontainern är definierad, med vilken brandklassning den har, säkerhetsutrustning och att installationerna finns dokumenterade är jättebra. Räddningstjänsten var positiva, myndigheterna hade inga kommentarer och även försäkringsbolaget var positiva. DENIOS brandklassade miljöcontainer uppfyllde det vi behövde, avslutar Lennart Carlsson, Laboratory Manager.

- Det är alltid extra kul att leverera till återkommande kunder. Särskilt när de är måna om säkerhet och har höga krav på sin förvaringslösning, säger Magnus Karlsson på DENIOS som ansvarade för projekteringen


Tröttnade på alla stöder – skaffade säkerhetscontainrar




Av Kjell-Arne Larsson

P o B:s Elektriska gjorde slag i saken. Efter flera stölder i sina containrar hyrde man säkerhetscontainrar från Containertjänst. Ett bevis på säkerheten är att vid en incident blev det inbrott i vanliga containrar på en arbetsplats, medan tjuvarna lämnade säkerhetscontainrarna i fred.

- Vi hade inbrott i våra containrar vid två olika tillfällen på kort tid i samma projekt. Då stals alla våra maskiner och specialverktyg. Det stora kostnader för självrisker, produktionsstopp men även kostnad för tid att få ut nya maskiner på plats, laga containrar, städa upp och inventera för att veta vad som blivit stulet. Den administrativa kostnader kopplat till försäkringsbolag och polis får man inte glömma bort. Inbrott på arbetsplatsen skapar irritation och frustration från medarbetarna på plats. Det stör produktionen över en längre tid. Luften går ur dem.

Efter flera inbrott med stor tidspillan och förlorat tempo började företaget se sig om efter möjliga lösningar. Tidigare hade man både hyrt och köpt containrar av Containertjänst. Nu erbjöd de även säkerhetscontainrar. Det var den bästa lösningen på marknaden i kombination med priset för hyran.

Certifierad

Lösningen från Containertjänst baseras på att en säkerhetsbur byggs in i containern. Buren omfattar en fjärdedel, halva eller hela golvytan. Containern har högsta skyddsklass. Den förses med en FerraPod-gallerbur, certifierad enligt SS-EN 1627 i skyddsklass 3-RC4 och med en certifierad låsbom i klass 5 och ASSA låshus i högsta klass. Gallerburen består av rör, med rör i rören, så de som försöker såga sig in möts av ett inre rör som bara snurrar. Containern är isolerad och försedd elcentral, belysning och värme.

Containerdörrarna skydd är förstärkt med dörrkantsäkringar i sidorna och skjutreglar på insidan av den ena dörren för att försvåra vid kapning av gångjärnen.

– Vi vill framförallt skydda våra handverktyg och instrument, och de ryms i den gallerbur som täcker en fjärdedel. Elmaterial förvaras bland annat i utrymmet utanför buren, men det är inte alls lika stöldbegärligt, berättar Leif Ekman.

Med vårt containerlarm får du en komplett lösning med slagsskyddad centralenhet med batteribackup, radarlarm, kamera, GPS, IR-detektor och siren. Det bästa inbrottslarmet du kan få till din container.

Kostnadseffektivt

Larmet har många smarta funktioner samlade i en och samma enhet. Varningsljus och signal börjar varningsblinka redan om personer rör sig 3 m ifrån containerlarmet. Denna funktion förhindrar och avvärjer brott redan innan det begås. Går en person ännu närmare börjar containerlarmet att skicka bilder till dig och skickar dessa tillsammans med en larmavisering till din mobiltelefon via SMS. Då kan du själv avgöra om larmet ska skicka vidare till en larmcentral. Det har visat sig vara mycket kostnadseffektivt och minimerar därför mängden falsklarm och ökar chansen för dig och polisen att ta fast tjuven. Har man flera larm på olika ställen får man GPS koordinater där larmet går. Givetvis kan det kopplas direkt till en larmcentral.

Vi är nöjda med funktionerna hos säkerhetscontainrarna och att lösningen är robust. Enda nackdelen är kostnaden för att hyra vilket gör att vi inte kan det på alla containrar på våra arbetsplatser. I de containrar vi har elhandmaskiner och annan kritisk och dyr utrustning är det en självklarhet. Vi får väga kostnader mot risker. Larmet är däremot mycket prisvärt och går att installera även på vanliga containrar, säger Leif Ekman.

Han berättar också att vid ett tillfälle gjordes inbrott i några andra företags containrar, men säkerhetscontainrarna fick stå orörda. Inte för att man önskar inbrott hos grannarna, men incidenten visar att lösningen från Containertjänst funkar i praktiken.

Containertjänst erbjuder också kompletterande skydd som, ID06-passersystem, digitala daglås, smart DNA och spårsändare.


Stort bostadstillskott hos Kommunfastigheter i Eskilstuna




Eskilstuna kommun har växt betydligt sedan millenieskiftet och fortsätter att expandera. Stadens långa industritradition gör fortfarande avtryck i form av blomstrande näringsliv med både stora och små verkstadsföretag. Bland de betydande arbetsgivarna hör också Mälardalens Högskola och offentliga inrättningar som Energimyndigheten.

Det allmännyttiga Kommunfastigheter satsar nu stort för att öka utbudet på hyreslägenheter. På en tomt som tidigare använts till parkering uppförs nu ett byggnadskomplex med 189 lägenheter i projektet Eskilshem. Tomten ligger i korsningen Alfeltsgatan och Klostergatan, intill Slottsskolan. Den pampiga Klosters kyrka finns i grannskapet. Och jo, en gång i tiden, fram till 1680, fanns ett slott där skolan ligger idag.

Hästskoform

Byggnadskomplexet kommer att bestå av ett hus med 9 våningar och ett med 7 våningar. De blir sammankopplade till en hästskoform kring en gård. Mot denna uppförs en förskola inklusive tillagningskök, för 80 barn. Under hela anläggningen blir det garage och förråd.

– Eskilshem är vårt största projekt hittills, berättar Richard Hedlund, platschef och Bas-U för projektet, hos Tuna Förvaltning och Entreprenad. Projektet är intressant och viktigt för oss och för Kommunfastigheter, som vi haft som beställare i många tidigare projekt.

Tuna svarar för totalentreprenad, alla byggdelar och markarbeten.

L¨äs också: Jämställda byggarbetsplatser ökar effektiviteten

När detta skrivs pågår grundläggning och gjutning. Planen är att bli klar med bottenplattan så att monteringen av stommen kan inledas i januari. Prefabstommen levereras av Benders Byggsystem. Det blir bjälklag (RD-plattor) och massivgjutna väggar. Fasaderna kommer att få fasadtegel och fibercementskivor.

Det hela projekteras med sikte på Miljöbyggnad nivå Silver. Två av parametrarna ska uppfyllas och siktet vara inställt på att klara även de övriga. Byggherren väljer dock att inte göra någon formell certifiering.

Det hela projekteras med sikte på Miljöbyggnad nivå Silver. Illustration: Tyréns Sverige AB

Svår logistik

– En utmaning i byggproduktionen är logistiken. Hela tomten kommer att bebyggas och vi har gator alldeles intill på tre sidor. För att klara logistiken valde vi en prefabkonstruktion, där elementen kommer från Benders fabrik i Strängnäs, bara tre mil bort. Tack vare lösningen med Benders minskar också transportarbetet, vilket är bra ur miljösynpunkt, fortsätter Richard Hedlund.

Tuna Förvaltning och Entreprenad väljer gärna lokala leverantörer, vilket rimmar med företagets paroll "Vi bygger staden vi älskar att bo i".

För att underlätta logistiken används leveranscontainrar där material lämnas från gatusidan och lastas ut in mot byggplatsen. För sin etablering disponerar Tuna en del av Slottskolans skolgård, som man för övrigt ska rusta upp i ett kommande uppdrag.


DENIOS miljöcontainer får toppbetyg i brandkammartest




Testinstitutet EFECTIS, i Frankrike, hargenomfört en ny omgång brandkammartester och den här gången är det DENIOS brandklassade miljöcontainer RFP SD med skjutdörrar som granskats och belönats med toppbetyg.

Brandkammartesterna som EFECTIS gör består av flera olika moment där systemet testades för brandmotstånd (bärförmåga), avskiljning (rumsstängning) och isolering (värmeisolering). Under experimentet testades och godkändes tre brandmotståndsklasser samtidigt, enligt EN 13501: REI-1-60, REI-2-90 och REI-2-120.

Med detta test har DENIOS brandklassade miljöcontainer RFP SD uppfyllt EU-kommissionens system för brandprovning samt klassificering av byggprodukter och konstruktioner. Därmed uppfylls kraven för CE – märkning och ETA (europeiskt godkännandecertifikat för icke-harmoniserade byggprodukter).

Första tillverkaren i världen att klara testet

– Det tog 1,5 år att realisera projektet men nu är DENIOS den första tillverkaren i världen som klarat ett brandskyddstest under 120 minuter, enligt den europeiska brandskyddsstandarden EN 13501 för en brandklassad miljöcontainer med skjutdörrar. Det är en milstolpe för oss på DENIOS men även ett bevis på hur en tillverkare kan gå i bräschen för ny teknik och höja standarden för förvaring av brandfarlig vara, säger Linus Jacker, VD på DENIOS AB.

Eftersom de flesta leverantörerna inte testar sina förvaringslösningar i offentliga tester, riskerar det att lämna konsumenterna ovetande om riskerna med ett bristfälligt brandskydd. I Frankrike och Tyskland manar myndigheterna till de som förvarar brandfarliga kemikalier att undvika dessa otestade förvaringsmodeller.

– På DENIOS har vi en lång tradition av att testa och certifiera våra produkter för att kunna ge den säkerheten som vi utlovar. Skulle vi dra paralleller mellan kemikalieförvaring och bilar är det väldigt få som skulle köpa en bil som inte är krocktestad. Så skulle det vara även inom kemikalieförvaringen, säger Linus Jacker.

Hög dimensionering av miljöcontainern tack vare de extra stora skjutportarna

Den brandklassade miljöcontainern RFP SD med skjutdörrar är lämplig för förvaring av miljöfarliga och brandfarliga ämnen och ger förutom brandskydd, hög förvaringskapacitet för upp till 48 fat eller 12 IBC. De automatiska skjutdörrarna är speciellt utvecklade av DENIOS och uppfyller EN 16034. Med fjärrkontroll kan skjutportarna manövreras från gaffeltrucken.

– Tanken med skjutdörrarna är att effektivisera arbetet för truckförare som kan öppna dörrarna med enbart en knapptryckning. Eftersom man då slipper risker med vindlaster ökar både säkerheten och flödet i arbetsprocessen till det bättre. Det känns kul att vara först ut på marknaden och vad jag vet har ingen konkurrent någon liknande förvaringslösning i dagsläget, avslutar Linus Jacker, VD på DENIOS AB.


Hantera riskerna förknippade med att lasta ur containrar




Varje år skickas 500 miljoner löst packade containrar, varav uppskattningsvis 21 miljoner i detta nu fraktas från en plats till en annan. Detta medför utmaningar för hälsa och säkerhet i samband med urlastning då en stor majoritet av dessa löst packade containrar både fylls och lastas ur manuellt. Vad som krävs är ett effektivt och ekonomiskt sätt att ta oss an riskerna med packning och urlastning av fraktcontainrar.

I samband med den starka trenden som är internationell e-handel har även en annan ökning skett – användningen av intermodala (för flera transportsätt) fraktcontainrar. Dessa stora metallbehållare är formade och byggda för att transporteras på en rad olika vis – vilket gör det möjligt för containern att gå från fartyg till räls till lastbil, utan att behöva lastas ur och packas om. Fraktcontainrar tillåter företag att förvara och transportera material och produkter på ett effektivt, säkert vis och är en grundbult i den moderna handeln. Varje år skickas 500 miljoner löst packade containrar, varav uppskattningsvis 21 miljoner i detta nu fraktas från en plats till en annan. Dessa innehåller 95% av världens transportgods – helt enkelt ett mirakel, sett från ett modernt logistikperspektiv. Detta medför, dock, utmaningar för hälsa och säkerhet i samband med urlastningen av alla dessa containrar.

En storlek som passar för allt (men bara nästan)

Moderna 40-fotscontainrar byggs för att klara av påfrestningen av intermodala frakter och är ett utmärkt verktyg för att kunna sampacka ett stort spektrum av gods och paket i olika storlek, vikt och form till en last som går att tätt packa på fartyg. De flesta företag äger inte containrarna själva, utan hyr dem, vilket innebär väldigt begränsade möjligheter för de som hyr att göra förändringar i själva containern. Detta ger en naturlig standardisering, men inte helt utan nackdelar. Medan containrarna kommer i några få olika standardutföranden, gör sällan lasten som de packas med det. Laster som innehåller paket i varierande storlek och form ställer höga krav på flexibilitet. Dessutom gör palletering det omöjligt att utnyttja allt utrymme i containern då dess bredd bara är tillräcklig för 2 ½ pallar, vilket innebär att en stor majoritet av löst packade containrar lastas ur och fylls manuellt.

Av behov ställs ofta containrar på sluttande eller ojämnt underlag och ofta i miljöer som otillräckligt belysta, vilket gör säker urplockning och lastning av dess innehåll svårt. Utöver det finns risken att saker i containern kan ha lossnat i frakten eller inte blivit förslutna för att enkelt kunna packas ur. De som arbetar med urlastning löper risk av att bli träffade av last som inte är fastspänd eller som lossnat. Innehåll kan förhållandevis lätt välta eller falla ner vilket antingen tvingar upp dörren eller faller ut på de som skall lasta ur containern så fort dörrarna öppnas. Riskerna är många, och dessutom är det ofta ett väldigt snäv lucka med tid som urlastningen kan ske på vilket lägger till stress på listan av saker som bidrar till olyckor. Alla dessa faktorer utgör särskilda utmaningar i in- och urlastningsmomenten – utmaningar som kan ha en dramatiskt påverkan på din verksamhet.

De vanligaste farorna vid in- och urlastning av container:

  • Skador från riskfyllda manuell moment
  • Skador från ansträngning i samband med repetitiva rörelser
  • Skador från att halka, snubbla och ramla
  • Anställda som blir träffade av fallande gods
  • Skador från användning av felaktig eller olämplig utrustning
  • Skador från kontakt med skadliga material
  • Fall från höga höjder
  • Fysisk utmattning
  • Muskuloskeletala sjukdomar

Läs mer her


Cookie-inställningar