Lagerautomater
Lagerautomater – En lagerautomat kan frigöra 90 % av ditt lagringsutrymme jämfört med konventionella statiska lagringslösningar. Lagerautomater minimerar det dagliga gångavståndet med upp till 70 %. Vill du ha en enklare och mer automatiserad vardag på lagret så är lagerautomater/lagerautomation en riktigt bra idé.
Leverantörer av Lagerautomater:
Constructor Sverige AB
Bergsjödalen 60
400 53 Göteborg
Tel: +46 31 771 96 00
Mail: info@constructor.se
Kompetenser: Grenställ, Hyllsystem, Lagerautomater, Pallsystem
Relevator Sverige AB
Karlsviksgatan 16
112 41 Stockholm
Tlf: +46 701 83 98 24
E-mail: info@relevator.se
SSI SCHÄFER System International AB
Bronsåldersgatan 9
213 76 Malmö
Tel: +46 40 671 52 40
E-mail: info.se@ssi-schaefer.com
Kompetenser: Däckställ, Höglager, Grenställ, Hyllställ, Kanallager, Lagerautomation, Lagerautomater, Lagerinredning, Lagerlådor, Lagerlösningar, Mobila Pallställ, Pallställ, Pallsystem
Vad är statusen på Coops nya automatiserade logistikcenter från SSI Schäfer

I oktober 2020 meddelade Coop, en av de ledande livsmedelskedjorna i Sverige, och SSI Schäfer, en av världens ledande leverantör av modulära lager- och logistiklösningar, startpunkten för sitt långsiktiga samarbete.
Vi har pratat med Mats Tornard, Project Manager of Strategic Supply Chain på Coop, för att sammanfatta den aktuella framgången med det pågående projektet av deras automatiserade logistikcenter. I slutet av 2021 publicerade vi en artikel om vårat samarbete och våra gemensamma värderingar när det gäller kvalitet, hållbarhet och status på den lösningsinstallation som då precis hade startat. Nu är det dags att se över statusen med de senaste resultaten vi har uppnått tillsammans hittills. Trots alla utmaningar och förändringar har 2022 varit ett händelserikt år för det största automationsprojektet i Europa. Den globala krisen, svårigheter i leveranskedjan och bristen på stål lyckades inte hålla tillbaka Coops lösningsförverkligande. Om vi tittar på den ursprungliga planen följer alla större aktiviteter schemat utan störningar eller förseningar.
"Vi har haft en mycket positiv upplevelse med alla våra partners hittills. Trots det utmanande året 2022 förbereds både byggnaden av tredje part och lösningen av SSI Schäfer enligt realiseringsplanen", berättar Mats Tornard.
En lösning som går att utöka
De senaste åren har varit knepiga när det gäller att planera för framtiden, eftersom beteendevanorna förändrats avsevärt. Under projektförverkligandet uppdaterade Coop indata, analyserade det och kom fram till att volymerna vid överlämningsdatum kommer att nå 2027 års planerade volymer. Det betyder att både branschens och Coops tillväxt har överträffat de djärvaste förväntningarna. Även om volymökning utan tvekan är bra nyheter, kommer det med konsekvenserna av lösningsrevision och designändringar.
"Under lösningens realiseringsfas granskade vi data och kom fram till att Coop kommer att behöva mer fokus på palletering och avpallatering för att hantera de ökade volymerna i framtiden. Vi är nöjda med lösningen från SSI Schäfer eftersom den möjliggör att utöka systemet när som helst, även mitt under byggnationen. I dagens dynamiska värld är det precis vad vi behöver”, fortsätter Mats.
Vad är färdigställt hittills: installation av systemet
När vi pratar om gemensamma värderingar är det första vi kommer att tänka på: hållbarhet och ergonomiska arbetsmiljöer. Dessa var kärnpunkterna för Coop i designfasen: att nå hög effektivitet utan att kompromissa med de viktiga aspekterna.
Varor kommer att anlända med järnväg direkt till lagret för att minimera CO2-avtrycket och upprätthålla ett miljövänligt tillvägagångssätt. Godsmottagningen är utrustad med ett transportsystem för lastpallar, som redan är färdigställt och nu testkörs. Två High-Bay-Warehouse, ett för torra och ett för kylda varor har monterats tillsammans med pallkranar som förflyttar lastpallarna in och ut ur ställaget.
När man fyller på plockbufferten från HBW skickas laspallar till depalleteringen, där gods på pall bryts ner till kartonger som sedan lagras in i skyttellösningen. Detta område tillsammans med palleteringsområdet där robotar bygger upp kundspecifika pallar har båda blivit utbyggda med fler robotar för att få högre kapacitet under pågående installation. Transportbanden inom båda dessa områden är färdigställda för ungefär hälften av alla robotar.
3D-MATRIX-lösningen® från SSI Schäfer är avsedd att fungera som en buffert för kartonger. Lagringsplatserna drivs av SSI Flexi-skyttlar, som ansvarar för lagring, lastning och hämtning. Buffertlagret har också utökats och är för närvarande ett pågående arbete. Den del som är helt klar här är installationen av hissarna. Efter att kartonger behövs för ordrar kommer SSI Flexi-skyttlarna att transportera dessa till palleteringsstationen där robotar bygger upp varje butikspall baserat på bland annat butikens layout för att även göra upppackningen i butik enklare.
Färdiga butikspallar levereras till utskeppningsbufferten och konsolideras med övrigt gods tillhörande samma kund och lastbilsrutt. En av utskeppningsbuffertarna är i slutskedet av att färdigställas och redo att snart tas i bruk, de övriga är fortfarande under installation.
SSI Schäfer – Automatiserade lager är framtidens arbetsplats

Förändrade levnadsvanor, köp- och produktionsprocesser har bidragit till e-handelns utbredning. Det här har också påverkat och förändrat arbetet med lagerhantering och logistik som till stor del är automatiserad. För att matcha det krävs en helt ny kompetens.
Logistik- och lagerbranschen genomgår en förändring där allt fler ställer om till automatiserade lager. Det här var något som märktes tydligt under pandemin när människor världen över e-handlade som aldrig förr.
– Effekten av pandemin med social distansering på arbetsplatser, begränsningar av antalet anställda i lokaler och e-handeln som växte enormt, har gjort att branschen blomstrar. Automation är definitivt framtiden för intern logistik, säger Michael Hillström, VD SSI Schäfer Svenska dotterbolag, ett av världens ledande företag inom intralogistiklösningar.
Han pekar på att marknadsledare inom olika branscher övergår till att automatisera sina system för att stärka sin konkurrenskraft. Vilket gör att det finns ett stort behov av kvalificerad logistikpersonal för att drifta, övervaka, kontrollera och stödja logistiklösningar.
– Vi ser en boom nu och timingen är perfekt för att utveckla och utbilda sig inom detta, säger Michael Hillström.
Samarbete med yrkeshögskola
För att säkra kompetens i framtiden har SSI Schäfer varit med och tagit fram en teknisk utbildning med inriktning mot robotar, automatiserad logistik och industri som drivs av Yrkeshögskolan SKY. På schemat står bland annat automation och robotteknik inom logistik- och industrisektorn, kvalitets-och miljöledningssystem, planering och design av logistikprocesser samt modellering och simulering. Teori varvas med praktik ute på företagen.
– Utbildningen ger en fantastisk kompetens i ett framtidsyrke. Idag är det en stor brist på tekniker med den här inriktningen. Både vi och andra företag kommer vara i stort behov av personal i takt med att etableringen av automatiserade lager växer, säger Veronica Isacson, HR-chef på SSI Schäfer Sverige.
Logistik- och lagerbranschen en tillväxtmotor
Ett exempel där den nya tekniken kommer att användas är Coop:s distributionscenter för livsmedel i Eskilstuna, en av Europas största automatiserade distributionscentraler på 77 000 kvadratmeter. Centralen kommer hantera tiotusentals produkter varje dag och styras av ett toppmodernt mjukvarusystem som SSI Schäfer har satt upp, och kommer hantera.
– För att säkerställa optimal drift av lagret behöver vi bland annat tekniker med inriktning mot automation och IT, drift- och underhåll samt mekatronik. Vi söker medarbetare som vill arbeta med senaste tekniken och kommer behöva anställa ett 100-tal personer framöver, säger Veronica Isacson.
Ökad kompetensnivå och bättre arbetsmiljö
Ulf Axelsson, terminalchef på Coop i Eskilstuna, säger att den konkurrens som finns på marknaden kräver att de hela tiden effektiviserar sina processer och erbjuder en bra arbetsmiljö.
Logistik- och lagerbranschen genomgår en förändring där allt fler ställer om till automatiserade lager. Det här var något som märktes tydligt under pandemin när människor världen över e-handlade som aldrig förr.
– Effekten av pandemin med social distansering på arbetsplatser, begränsningar av antalet anställda i lokaler och e-handeln som växte enormt, har gjort att branschen blomstrar. Automation är definitivt framtiden för intern logistik, säger Michael Hillström, VD SSI Schäfer Svenska dotterbolag, ett av världens ledande företag inom intralogistiklösningar.
Han pekar på att marknadsledare inom olika branscher övergår till att automatisera sina system för att stärka sin konkurrenskraft. Vilket gör att det finns ett stort behov av kvalificerad logistikpersonal för att drifta, övervaka, kontrollera och stödja logistiklösningar.
– Vi ser en boom nu och timingen är perfekt för att utveckla och utbilda sig inom detta, säger Michael Hillström.
Samarbete med yrkeshögskola
För att säkra kompetens i framtiden har SSI Schäfer varit med och tagit fram en teknisk utbildning med inriktning mot robotar, automatiserad logistik och industri som drivs av Yrkeshögskolan SKY. På schemat står bland annat automation och robotteknik inom logistik- och industrisektorn, kvalitets-och miljöledningssystem, planering och design av logistikprocesser samt modellering och simulering. Teori varvas med praktik ute på företagen.
– Utbildningen ger en fantastisk kompetens i ett framtidsyrke. Idag är det en stor brist på tekniker med den här inriktningen. Både vi och andra företag kommer vara i stort behov av personal i takt med att etableringen av automatiserade lager växer, säger Veronica Isacson, HR-chef på SSI Schäfer Sverige.
Logistik- och lagerbranschen en tillväxtmotor
Ett exempel där den nya tekniken kommer att användas är Coop:s distributionscenter för livsmedel i Eskilstuna, en av Europas största automatiserade distributionscentraler på 77 000 kvadratmeter. Centralen kommer hantera tiotusentals produkter varje dag och styras av ett toppmodernt mjukvarusystem som SSI Schäfer har satt upp, och kommer hantera.
– För att säkerställa optimal drift av lagret behöver vi bland annat tekniker med inriktning mot automation och IT, drift- och underhåll samt mekatronik. Vi söker medarbetare som vill arbeta med senaste tekniken och kommer behöva anställa ett 100-tal personer framöver, säger Veronica Isacson.
Ökad kompetensnivå och bättre arbetsmiljö
Ulf Axelsson, terminalchef på Coop i Eskilstuna, säger att den konkurrens som finns på marknaden kräver att de hela tiden effektiviserar sina processer och erbjuder en bra arbetsmiljö.
– Plockarbete är ganska slitsamt. I framtidens helautomatiserade lager kommer vi att kunna säkra en bättre arbetsmiljö men också att totaleffektiviteten blir större. Kompetensnivån för de som jobbar med lagerhantering kommer vara högre och i många fall kräva en eftergymnasial utbildning. Det blir en massa utvecklande jobb som inte har funnits förut och en stor del av arbetet kommer att vara kopplat till IT-system, säger Ulf Axelsson.
– Plockarbete är ganska slitsamt. I framtidens helautomatiserade lager kommer vi att kunna säkra en bättre arbetsmiljö men också att totaleffektiviteten blir större. Kompetensnivån för de som jobbar med lagerhantering kommer vara högre och i många fall kräva en eftergymnasial utbildning. Det blir en massa utvecklande jobb som inte har funnits förut och en stor del av arbetet kommer att vara kopplat till IT-system, säger Ulf Axelsson.
Element Logic – Aim´n automatiserar sitt nybyggda lager med AutoStore

Svenska sportswear-varumärket aim’n har idag vuxit till en internationell e-handlare med hög tillväxt. Företaget befinner sig på en framgångsrik resa och gör nu sin största satsning någonsin där man bygger ett nytt huvudkontor med ett tillhörande lager, vilket blir automatiserat med robotsystemet AutoStore från Element Logic.
aim’n designar innovativa, multifunktionella sportswear-plagg för kvinnor. Alla kläder är designade i Sverige av ett designteam helt bestående av kvinnor och erbjuder extra lång hållbarhet. Företaget har onekligen hittat sin vägvinnande nisch och växer så det knakar.
Efter en stark tillväxt som pågått i flera års tid, där man har skalat upp och blivit globala väljer man nu att bygga ett nytt stort lager och kontor i Getinge utanför Halmstad.
Satsar stort på automation
Den nya lagerbyggnaden kommer att ha en yta på 6000 kvadratmeter med tio meter i takhöjd. Lagret blir fem gånger så stort som det gamla och ska ge service till aim’ns kunder världen runt, förutom i Oceanien. Företaget satsar i och med nybyggnationen stort på automatisering med ambitionen om att kunden ska få sina varor på kortast möjliga tid. Samtidigt ska aim’ns lager vara miljöklassificerat och hållbart, där lagret delvis kommer att drivas av de solceller som installeras på lagrets tak.
Första lagerautomatiseringen
aim’n är ett ungt företag som startade 2014 och den kommande robotsatsningen är företagets första lagerautomatisering. Nu handlar det om att fortsätta skapa förutsättningar för att kunna skala upp verksamheten och då är AutoStore från Element Logic en passande lösning. Systemet erbjuder mycket flexibilitet där det är möjligt att anpassa anläggningen löpande samtidigt som man sänker driftkostnaderna.
Nyheter och inlägg om Lagerautomater
Senaste om Lagerautomater