Kompensatorer

Kompensatorer - Alla rörsystem med ett kontinuerligt medium utsätts oftast för termiska expansioner, vibrationer, reaktionskrafter och sedimenteringar i fundamentet. Dessa faktorer resulterar i rörelser i rörsystemet, vilket kräver flexibla delar för att absorbera dessa rörelser och kompensatorer används ofta här, så att dessa rörelser inte orsakar skada på rörsystemet

Leverantörer av Kompensatorer:


Betech A/S

Vesterlundvej 4
2730 Herlev
Industrivej 29, 6740 Bramming
Tlf.: +45 4485 8100
Email: info@betech.dk

web

Kompetenser: Tätningar, packningar, vibrationsdämpare, O-ringar, tekniskt gummi, gjutet gummi, PTFE-tätningar, bälgar och skydd, flänstätningar, axeltätningar, mekaniska axeltätningar, hydrauliska tätningar, oljetätningar

Läs mer om Betech A/S


KLINGER Sweden AB

Kontovägen 3
175 62 Järfälla
E-mail: info@klinger.se
Tel: +46 10 199 87 00

www.klinger.se

Kompetenser: Packningar, Tätningar, Ventiler, Instrument, Manöverdon, Säkerhetsarmatur, Kompensatorer, Flänsskydd / Sprayskydd, PTFE-Packningar, Metallpackningar, O-ringar, Kulventil, Backventiler, Reglerventiler, Kägelventiler, Nålventiler, Nivå, Flöde, Temperatur, Tryck

Läs mer om KLINGER Sweden AB


Trelleborg Sealing Solutions Sweden AB

Trelleborg Sealing logo

Huskvarnavägen 62
Box 5046
550 05 Jönköping
Tel +46 (0) 36 341500

www.trelleborg.com

Kompetenser: O-ringar, Packningar, Tätningar

Läs mer om Trelleborg Sealing Solutions Sweden AB


Mer kunskap om kompensatorer:

En kompensator (flexibel anslutning) är en skarv som är utformad för att absorbera värmeinducerad expansion och sammandragning av byggmaterial, för att absorbera vibrationer, för att hålla ihop delarna eller för att tillåta rörelse på grund av jordnedgångar eller jordbävningar. Kompensatorer finns vanligtvis mellan sektioner av byggnader, broar, trottoarer, järnvägsspår, rörsystem, fartyg och andra strukturer.

Byggnadsfasader, betongplattor och rörledningar expanderar och dras ihop på grund av uppvärmning och kylning från säsongsvariationer, eller på grund av andra värmekällor, varför kompensatorer är användbara här. Innan kompensatorhål byggdes in i dessa konstruktioner skulle de spricka under den inducerade spänningen.

Kompensatorer behövs i system som överför ämnen med hög temperatur, såsom ånga eller avgaser, eller för att absorbera rörelse och vibrationer. En typisk kompensator är en bälg av metall (oftast rostfritt stål), plast (t.ex. PTFE), tyg (t.ex. glasfiber) eller en elastomer, såsom gummi. Bälgen består av en serie lindningar, med formen av vikning utformad för att motstå rörets inre tryck, men tillräckligt flexibel för att acceptera axiella, laterala och vinkelböjningar. Kompensatorer är också utformade för andra kriterier, såsom bullerabsorbering, vibrationsdämpning, jordbävningsrörelser och byggnadsbebyggelse. Metallkompensatorer måste utformas i enlighet med de regler som EJMA har fastställt för tygkompensatorer, det finns riktlinjer och en toppmodern beskrivning av Quality Association for Fabric compensators. Kompensatorer är också kända för att "kompensera "för termisk rörelse.

Kompensatorer ingår ofta i industriella rörsystem för att rymma rörelse på grund av termiska och mekaniska förändringar i systemet. När processen kräver stora temperaturförändringar, metallkomponenter och storlek. Kompensatorer med metallbälg är utformade för att rymma vissa rörelser samtidigt som överföring av krafter till känsliga komponenter i systemet minimeras.

Tryck från pumpar eller gravitation används för att flytta vätska genom rörsystemet. Vätskor under tryck upptar behållarens omkrets. Det unika konceptet med tryckbalanserade kompensatorer är att de är konstruerade för att bibehålla en konstant volym genom att få avlastningsbälgar att kompensera för volymförändringar i bälgen (linjebälgar) som har rörts av röret. Ett tidigt namn för dessa enheter var "tryck-volymetrisk kompensator".

Historien om
kompensatorn den första kompensator såg dagens ljus i 20-talet med den tyska Heinrich Witzenmann, men sedan dess har mycket hänt. Tidigare blev det skidatillverkad som ett skikt med en väggtjocklek på upp till 15 mm. Materialet var legerat eller olegerat stål. Kännetecknande för dessa bälgar var att de praktiskt taget bara var rörliga i axiell riktning, medan reaktionskrafterna var enorma. Bälgen var också tung och rymdkrävande. Ovanstående har på grund av ny kunskap blivit mycket annorlunda än idag. Bälgen är idag gjorda av ett eller flera tunna lager av rostfritt stålplåt, som rullas till bälgar. Antalet glödlampor och tjockleken på skikten beror på de rörelser kompensatorn måste absorbera och de reaktionskrafter som den måste klara. Tanken med att applicera mer än ett lager bygger på önskan att lösa konflikten mellan materialtjocklek och flexibilitet. Ju tjockare material, desto kortare livslängd.Genom att producera bälgar i flera tunna lager uppnås både väggtjocklek och flexibilitet. En stålkompensator är den bästa lösningen när det finns behov av en produkt som är: Resistent mot tryck, vakuum och reaktionskrafter, temperaturer och korrosion. Säker och pålitlig. Relativt underhållsfritt. Ger balans mellan flexibilitet och motståndskraft mot tryck och reaktionskrafter. Flexibel. Ekonomiskt fördelaktigt. En kompensator är faktiskt ett kit! Beroende på applikation och omständigheter som kompensatorn måste arbeta under måste bälgen och dess komponenter väljas. På så sätt blir den optimala kompensatorn resultatet.Säker och pålitlig. Relativt underhållsfritt. Ger balans mellan flexibilitet och motståndskraft mot tryck och reaktionskrafter. Flexibel. Ekonomiskt fördelaktigt. En kompensator är faktiskt ett kit! Beroende på applikation och omständigheter som kompensatorn måste arbeta under måste bälgen och dess komponenter väljas. På så sätt blir den optimala kompensatorn resultatet.Säker och pålitlig. Relativt underhållsfritt. Ger balans mellan flexibilitet och motståndskraft mot tryck och reaktionskrafter. Flexibel. Ekonomiskt fördelaktigt. En kompensator är faktiskt ett kit! Beroende på applikation och omständigheter som kompensatorn måste arbeta under måste bälgen och dess komponenter väljas. På så sätt blir den optimala kompensatorn resultatet


Axel Larsson – Ny flamsäker kompensator med vulkaniserad dubbelbälg




Stenflex, den tyska specialisten på gummi- och metallkompensatorer, har utvecklat en helt ny flamsäker gummikompensator med vulkaniserad dubbelbälg, vilket ger en rad olika installations- och driftsfördelar.

För att minska krafterna från stora rörelser på rörledningar och rörlager kan nya AL 84 MS-1 ersätta traditionella lösningar där man installerat två stycken gummikompensatorer med ett mellanstycke.

Detta kan leda till en betydande viktminskning (upp till 50 %), en förbättring av vibrationsbeteendet och en minskning av kraften som verkar på glidlager och fixpunkter. Dessutom ger denna lösning ett minskat underhåll eftersom visuell inspektion och tester av gummihårdhet begränsas till ett fåtal komponenter.

En speciell trådfiber, som sitter mellan de enskilda gummiskikten, ökar den maximalt tillåtna tryckbelastningen och säkerställer också att kompensatorn kan fungera under en kortare tidsperiod vid yttre eldsflammor upp till 800°C (brandbeständig enligt ISO 15540).

Egenskaper

• Flamsäker
• Mycket elastiska formgjutna bälgar i olika gummikvaliteter
• Stålkordsförstärkning
• Trådförstärkt självtätande gummifälg
• DN 65-250
• Maximalt drifttryck PN 16 (ställs in 30 % lägre för stötbelastningar).
• Maximal temperatur: +130°C
• Sprängtryck: ≥ 50 bar
• Vakuumdrift med vakuumstödring (vid permanent vakuum)


Cookie-inställningar