Elmotorer

Elmotorer är en viktig del av den moderna industrin

En elmotor driver maskiner, transportband och annan utrustning i fabriker. Effektiva elmotorer ökar produktionens hastighet och minskar energiförbrukningen. Valet av rätt elmotor beror på många faktorer, som effektbehov och driftsmiljö.

I industrin används främst asynkronmotorer och synkronmotorer. Asynkronmotorer är populära tack vare sin enkla konstruktion och låga underhållsbehov. Synkronmotorer är mer energieffektiva och används i applikationer som kräver exakt varvtal. Direktdrivna motorer utan växellåda ger bättre prestanda och minskat slitage.

Industrins utveckling kräver motorer med hög verkningsgrad. Energieffektiva motorer minskar driftskostnader och uppfyller stränga miljökrav. Europeiska regler klassificerar motorer enligt deras energieffektivitet. Motorer i klassen IE3 och IE4 används ofta i moderna fabriker för att minska energiförbrukningen.

Leverantörer av Elmotorer:

Nord Drivsystem AB

Nord Gear

Ryttargatan 277
SE-194 71 Upplands Väsby
Tel. +46 (0)8-594 114 00
E-mail: info.se@nord.com

www.nord.com

Kompetenser: Frekvensomriktare, Motorstartare, Växelmotorer, Raka kuggväxlar, Tappväxlar, Vinkelväxlar, Snäckväxlar, Variatordrift, Industriväxlar, Elmotorer, Drivelektronik, Asynkronmotorer, Synkronmotorer

Se hela vårt produktsortiment och profil här

Powermec AB

Bergkällavägen 27D
192 79 SOLLENTUNA
Tel: +46 08-444 36 50
E-mail: info@powermec.se

www.powermec.se

Kompetenser: AC motorer, Batteriladdare, DC motorer, Elektriska motorer, Elektromekanik, Motorstyrning, Stegmotorer, Strömförsörjning

Se hela vårt produktsortiment och profil här

SEW-Eurodrive AB

Gnejsvägen 6-8
SE-553 03 Jönköping
Tel.: +46 (0)36-344200
E-mail: kundservice@sew.se

www.sew-eurodrive.se

Kompetenser: Industriväxlar, Flatväxlar, Växlar, Växelmotorer, Snäckväxlar, Servoenheter, Planetväxlar, Motorer

Se hela vårt produktsortiment och profil här

Stork Drives AB

Solna Strandväg 116
SE-171 54 Solna
E-post: info@storkdrives.com
Telefon: +46 8 635 60 00

www.storkdrives.com

Kompetenser: AC motorer, Bromsar, DC motorer, Drivelektronik, Elmotorer, Kuggväxlar, Linjäraktuatorer, Linjära enheter, Planetväxlar, Sensorer, Snäckväxlar, Stegmotorer, Växlar

Se hela vårt produktsortiment och profil här


Mer kunskap om Elmotorer:

Styrsystem spelar en viktig roll i elmotorns prestanda. Frekvensomriktare används för att anpassa motorns hastighet efter belastningen. Detta förbättrar energieffektiviteten och minskar slitaget. Digitalisering och smarta system möjliggör fjärrövervakning av motorer. Detta ger snabbare underhåll och minskar risken för driftstopp.

Industrimiljöer ställer höga krav på motorernas hållbarhet. Motorer måste tåla höga temperaturer, vibrationer och damm. Förbättrad kylning och kapslingar med hög skyddsklass gör motorerna mer tillförlitliga. Underhåll är en viktig del av driften för att förhindra oväntade fel.

Industriella elmotorer utvecklas ständigt för att möta nya krav

Elektrifiering och automation ökar behovet av smarta och energieffektiva lösningar. Genom att investera i modern motorteknik kan företag minska sina kostnader och förbättra sin produktivitet.

Elmotorer täcker elektriskt drivna motorer, till exempel växelströmsmotorer eller likströmsmotorer. En elmotor är en elektrisk maskin som omvandlar elektrisk energi till mekanisk energi. Elmotorer finns med mycket olika prestanda, beroende på i vilket syfte den ska användas

I normalt motorläge fungerar de flesta elmotorer genom interaktionen mellan magnetfältet hos en elmotor och vridna strömmar för att generera kraft i motorn. I vissa applikationer, såsom i transportindustrin med dragmotorer, kan elmotorer fungera i både motorsporter och skåp eller bromslägen som också producerar elektrisk energi från mekanisk energi.

Används i så olika applikationer

Som industriella fläktar, fläktar och pumpar, verktygsmaskiner, hushållsapparater, elverktyg och diskenheter, elektriska motorer kan drivas av likströmskällor (DC), såsom från batterier, motorfordon eller likriktare eller genom alternerande strömkällor (växelström), t.ex. från elnätet. växelriktare eller generatorer Små motorer finns i elektriska klockor. Motorer för allmänna ändamål med högt standardiserade dimensioner och egenskaper ger praktisk mekanisk kraft för industriellt bruk. Den största av elmotorer som används för framdrivning av fartyg, kompression av rörledningar och pumpade applikationer med värden som närmar sig en megawatt. Elmotorer kan klassificeras efter elektrisk kraftkälla, intern konstruktion, applikation, typ av rörelseeffekt och så vidare.


Kunskap - 87Hz drivning med fullt vridmoment på standard AC elmotor

Artikel levererad av Paul Klöcker – Product Manager Electronics, NORD Drivesystems Danmark (oversat fra Dansk)

De flesta som arbetar med elmotorer och/eller frekvensomriktare till vardags vet att en vanlig AC-motor tappar nominellt vridmoment så fort den går över 50Hz. Det är dock möjligt att få ut mer kraft ur din motor genom att köra snabbare med samma startvridmoment, kombinerar du denna lösning med rätt växel så kommer du att kunna dra vissa fördelar av denna lösning.

Fördelar: Flera kW av samma motor, varvtalsinställningsområdet utökas till 1:17 (med extern ventilation) eller 1: 8,7 (utan extern ventilation) med en energieffektiv motor. Dessutom går det att få en mindre motor för att ge mer vridmoment ur växeln genom att växla. Motorns verkningsgrad kommer också att förbättras. Vridmomentkurvan bryter bara vid körning över 87Hz. Det nya stora justeringsområdet kan då vara t.ex. använd för att alltid använda samma växelmotor och sedan helt enkelt byta frekvensomformare om ett större justerområde behövs.

Nackdelar: Fläkten på motorn kommer att ha en högre ljudnivå på grund av den snabbare rotationen på motorn. Vid långsam körning kommer det att finnas samma termiska begränsningar som vid 50Hz drift. Det är bara i riktning uppåt som kontrollområdet ändras. För att få 87Hz drift att fungera krävs en frekvensomformare som stödjer denna funktion och att motorn är lindad till 230/400 V. Dessutom kan det finnas vissa motortillverkare som inte tillåter 87Hz drift.

Hur gör frekvensomformaren det? Frekvensomformaren måste vara en minsta faktor 1,73 större än motorn effektmässigt, dessutom måste frekvensomformaren vara 3x400VAC, eftersom vi använder frekvensomformaren för att "skjuta" mer kW i motorn. Motorn ska anslutas i 3x230VAC (triangel), då frekvensomformaren styr den som "normal" upp till 50 Hz, varefter frekvensomformaren gradvis ökar spänningen upp till 400V på en 230V kopplad motor. På så sätt ger motorn fullt vridmoment upp till 87Hz vilket är lika med √3 eller faktor 1,73 större effekt. Det är helt okritiskt att köra 400 V på en 230 V-lindning då motorer typiskt testas med över 2000V. Endast spänningen ökas och inte strömmen, därför kommer strömmen att förbli densamma som på typskylten (med 230V-anslutning). Enligt Ohms lag: Ström (Ampere) X spänning (Volt) = Effekt (Watt) Genom att ändra strömmen eller spänningen kan vi få ut mer effekt ur motorn.


OEM Motor Ab – Asynkronmotor vs Synkronmotor – Vad är skillnaden?


14.feb 2025


Asynkronmotorer och synkronmotorer är två vanliga typer av elmotorer som används inom industrin och andra tillämpningar. Men vad är egentligen skillnaden mellan dem? I den här artikeln går vi igenom de viktigaste skillnaderna mellan asynkronmotorer och synkronmotorer, deras funktion, fördelar och när man bör använda vilken typ.

Vad är en asynkronmotor?

En asynkronmotor, även kallad induktionsmotor, är den vanligaste typen av elmotor och används i allt från hushållsapparater till stora industriella tillämpningar. Motorn fungerar genom att en roterande magnetisk fält i statorn inducerar ström i rotorn, vilket skapar ett magnetfält som får rotorn att rotera. Dock roterar rotorn alltid något långsammare än det magnetiska fältet, därav namnet "asynkronmotor". Skillnaden i hastighet mellan det magnetiska fältet och rotorn kallas "slip" och är en nödvändig del av motorns funktion.

Fördelar med asynkronmotorer:

  • Robust och driftsäker
  • Enkla att underhålla
  • Kostnadseffektiva
  • Finns i både enfas- och trefasutföranden

Vad är en synkronmotor?

En synkronmotor är en typ av elmotor där rotorn roterar i exakt samma hastighet som det magnetiska fältet. Detta innebär att den inte har någon "slip", vilket skiljer den från asynkronmotorn. Synkronmotorer använder ofta permanentmagneter eller elektromagneter för att skapa magnetfältet i rotorn. Synkronmotorer används ofta i applikationer där exakt hastighet och effektivitet är viktigt, exempelvis i industriella processer, generatorer och vissa elektriska fordon.

Fördelar med synkronmotorer:

  • Hög verkningsgrad
  • Exakt varvtal, oberoende av belastning
  • Bättre effektfaktor jämfört med asynkronmotorer
  • Kan användas som generator

Vilken motor ska du välja?

Valet mellan en asynkronmotor och en synkronmotor beror på applikationen. Om du behöver en robust och kostnadseffektiv motor för standardtillämpningar är asynkronmotorn ofta rätt val. Om du däremot kräver hög effektivitet och exakt varvtalskontroll är en synkronmotor ett bättre alternativ.

Oavsett vilket alternativ du behöver har vi på OEM Motor ett brett utbud av både asynkron- och synkronmotorer för olika tillämpningar. Kontakta oss om du vill ha hjälp att hitta rätt motor för din applikation!


Banbrytande synkronmotorer IE5+ från Nord Drivesystems sparar CO2 och material




NORD-IE5plus-Synchronmotor.jpg: Den nya högeffektiva IE5+ synkronmotorserien från NORD kräver betydligt mindre sällsynta jordartsmetaller än sina föregångare. Bild: NORD DRIVESYSTEMS

De europeiska standarderna DIN EN 60034-30-1: 2014-12 (nätdrift) och DIN VDE 0530-30-2: 2019-02 (frekvensomriktare) definierar de fyra effektivitetsklasserna för elmotorer, från IE1 till IE4+. Utifrån dessa kriterier finns ännu mer effektiva enheter, kända som IE5 inom branschen.

Den permanentmagnetbaserade synkronmotorn IE5+ från Nord Drivesystems överstiger med råge den högsta effektivitetsklassen IE5. Den i synnerhet kompakta och energieffektiva motor ger en konstant hög effektivitet på upp till 93 procent och över, med ett brett vridmomentsområde, vilket också skapas optimal energiprestanda i dellastnings och delhastighetsområden.

Markant lägre CO2-utsläpp än IE3
Det betyder att IE5+ motorn inte bara sparar energi utan även utsläpp. Jämfört med en konventionell IE3 asynkronmotor minskar IE5+ synkronmotor utsläppen med cirka 0,15 t CO2 om året. Detta avser alltså en enda motor. I stora system, exempelvis inom intralogistik med hundratals eller till och med tusentals enheter ger detta en imponerande besparing totalt sett. Kalkylen är baserad på följande förutsättningar:

• IE3 asynkronmotor med 0,75 kW, 83 % motoreffektivitet och spiralformad konisk växel
• IE5+ synkronmotor med 0,75 kW, 93 % motoreffektivitet och spiralformad konisk växel
• Period: 16 drifttimmar per dag, vilket motsvarar 4 000 drifttimmar per år
• Energibesparingar för IE5+: cirka 400 kWh per år
• Minskning av utsläpp: 0,15 t CO2 per år (med en CO2-utsläppsfaktor på 366 g/kWh)

Inte bara energibesparingar utan även material
IE5+ motorn från Nord kan även imponera med ytterligare en hållbarhetsfaktor: materialeffektivitet. Flera innovationer inom motordesign har hjälpt oss att åstadkomma betydande materialbesparingar med vår nya iE5+serie, säger marknadschef Jörg Niermann.

Nord Drivesystems utformade IE5+ som en åttapolig synkronmotor med IPM-design. Detta reducerar storleken på motorns aktiva komponenter vilken inte bara resulterar i materialbesparingar i form av metallhöljet utan även av det magnetiska materialet.

Minskad åtgång av sällsynta jordartsmetaller
På tal om materialbesparingar lyckades man även reducera åtgången av sällsynta jordartsmetaller i det magnetiska materialet. Sällsynta jordartsmetaller förekommer oftast i Ryssland, Kina och Brasilien och har stor påverkan på miljön i brytningen. ”Vi är glada över att vi har kunnat minska användningen av detta material signifikant”, förklarar Niermann.

Med en 8-polig synkronmotor kan även statorn tillverkas med så kallad singel-tooth spiraler. Resultatet blir att värdefullt material såsom koppar enbart använts där det verkligen gör nytta och ineffektiv användning i spiralhuvudet minskar.

"Vår IE5+ synkronmotor kombinerar energieffektivitet med materialeffektivitet och tar därmed dubbla poäng i hållbarhetsbemärkelse, understryker Niermann. Detta gäller självfallet inte bara IE5+ motorn i sig utan hela DuoDrive-växelmotorn, i vilken IE5+ är integrerad".


Eaton – EU inför nya energikrav för elmotorer – detta måste branschen tänka på




Eaton är ett intelligent energihanteringsföretag som verkar för att förbättra livskvaliteten och miljön för människor globalt

I juli trädde nya energieffektivitetskrav för elmotorer i kraft inom EU. Det gör EU till den första jurisdiktionen i världen som kräver användning av högeffektiva IE4-motorer, som finns i allt ifrån fläktar och pumpar till ventilationsaggregat. Fredrik Regnell, Sverigechef för energihanteringsföretaget Eaton, går igenom vad lagkravet innebär i praktiken och ger råd på hur aktörer inom elmotorbranschen kan öka energieffektiviteten i elmotorerna.

De nya EU-kraven på energieffektivitet som trädde i kraft den 1 juli ställer krav om minimering av motorernas förluster, vilket innebär att motorerna ökar både i fysisk storlek och i vikt. Till följd av detta ökar även mängden startström som krävs.

– I praktiken innebär de reviderade standarderna att man måste vara mer noggrann vid urvalet av komponenter till motorstartare. Större motorer kräver mer startström och valet av motorstartkomponenter som används för motorskydd, omkoppling och frånkoppling måste ses över och dimensioneras efter de nya kraven, säger Fredrik Regnell, Sverigechef för Eaton.

De nya reglerna i kommissionens förordning (EU) 2019/17811 är en del av uppdateringen av direktiv 2009/125/EG, mer känt som Energy Performance of Products (ErP) eller Ecodesign Directive, som syftar till att uppfylla EU:s klimatmål.

Energieffektivitetsklasserna för elmotorer är märkta IE1, IE2, IE3 och IE4, där IE4 har den högsta effektiviteten. Som en följd av de nya EU-kraven blir IE4 obligatoriskt för trefasmotorer med 2, 4 eller 6 poler och en märkeffekt mellan 75 och 200 kW. Detta innebär det att det blir olagligt att sälja motorer med lägre verkningsgrad inom EU.

Broms- och explosionsskyddade motorer påverkas inte direkt av förändringarna i direktivet, men de måste också uppfylla strängare krav från och med den 1 juli. Det innebär att 2-, 4-, 6- och 8-poliga Ex eb-motorer med en märkeffekt på 0,12 kW eller mer och upp till 1 000 kW måste uppnå IE2-effektivitet. Samma krav kommer att gälla för enfasmotorer med en märkeffekt på 0,12 kW eller mer.

Här är fyra råd att tänka på vid energieffektivisering av motorer:

  1. En systemanalys bör alltid utföras innan val av frekvensomriktare görs. Aspekter att ta hänsyn till innefattar önskade funktioner, systemtillgänglighet, underhåll och livscykelkostnader.
  2. Frekvensomriktare har initialt högre investeringskostnader, men erbjuder långsiktiga fördelar som energibesparingar, processoptimering och förlängd livslängd för systemet, vilket på sikt kan innebära en kostnadsbesparing.
  3. Motorstartare förblir den effektivaste lösningen för många applikationer. Vid beräkningar bör man fokusera på hela systemets energiförbrukning, där motorstartaren utgör en viktig del.
  4. Att utvärdera och designa ett energieffektivt system kräver alltid arbete och teknisk kompetens. Tillverkare av motorer och styrsystem kan erbjuda hjälp i detta avseende; exempelvis kan Eatons experter hjälpa till med val av komponenter för specifika applikationer.

Eaton har publicerat ett whitepaper med mer information om hur man kan förbättra energieffektiviteten hos elmotorer och frekvensomriktare enligt de nya EU-standarderna. Den finns att ladda ner här.


Nyheder og Indlæg om Elmotorer


Seneste om Elmotorer









Cookie-inställningar