AC motorer

En AC-motor (vexelströmsmotor) är en typ av elektrisk motor som drivs av en växelströmskälla. Den omvandlar elektrisk energi till mekanisk rörelse genom att utnyttja det växlande magnetfältet som genereras av den påförda växelströmmen. AC-motorer består vanligen av 2 delar, en yttre stationär stator med en växelström spole som utvecklar ett roterande magnetiskt fält, och en inre rötor fäst till den utgående axeln, som i sin tur utvecklar en annan roterande magnetfält

Leverantörer av AC motorer:


Nord Drivsystem AB

Nord Gear

Ryttargatan 277
SE-194 71 Upplands Väsby
Tel. +46 (0)8-594 114 00
E-mail: info.se@nord.com

www.nord.com

Kompetenser: Frekvensomriktare, Motorstartare, Växelmotorer, Raka kuggväxlar, Tappväxlar, Vinkelväxlar, Snäckväxlar, Variatordrift, Industriväxlar, Elmotorer, Drivelektronik, Asynkronmotorer, Synkronmotorer

Läs mer om Nord Drivsystem AB


Powermec AB

Bergkällavägen 27D
192 79 SOLLENTUNA
Tel: +46 08-444 36 50
E-mail: info@powermec.se

www.powermec.se

Kompetenser: AC motorer, Batteriladdare, DC motorer, Elektriska motorer, Elektromekanik, Motorstyrning, Stegmotorer, Strömförsörjning

Läs mer om Powermec AB


Stork Drives AB

Solna Strandväg 116
SE-171 54 Solna
E-post: info@storkdrives.com
Telefon: +46 8 635 60 00

www.storkdrives.com

Kompetenser: AC motorer, Bromsar, DC motorer, Drivelektronik, Elmotorer, Kuggväxlar, Linjäraktuatorer, Linjära enheter, Planetväxlar, Sensorer, Snäckväxlar, Stegmotorer, Växlar

Läs mer om Stork Drives AB


Mer kunskap om AC-motor (vexelströmsmotor):

En AC-motor består av flera grundläggande komponenter:

  1. Stator: Statorn är den stationära delen av motorn och består av ett magnetiskt järnkärna med vikningar (spolar) runt den. Vikningarna matas med en växelström, vilket genererar ett växlande magnetfält i statorn.
  2. Rotor: Rotorn är den roterande delen av motorn och kan ha olika konstruktioner beroende på typen av AC-motor. I en vanlig induktionsmotor består rotorn av ledare eller stänger av elektriskt ledande material som placeras i det växlande magnetfältet som genereras av statorn. Det växlande magnetfältet i statorn inducerar strömmar i rotorns ledare, vilket i sin tur skapar ett magnetfält i rotorn. Det växelverkande magnetfältet i statorn och rotorn genererar en kraft som orsakar rotation.
  3. Släpringar eller elektroniskt kommuteringssystem: I vissa typer av AC-motorer, som exempelvis slipringmotorer, används släpringar för att överföra ström till rotorn. Släpringarna möjliggör att strömmen matas in i rotorns ledare utan att förhindra rotationen. I moderna AC-motorer, såsom borstlösa motorer, används elektroniska kommuteringssystem istället för släpringar för att styra strömförsörjningen till rotorn.

AC-motorer har flera fördelar och används i en mängd olika tillämpningar, inklusive industrimaskiner, elverktyg, apparater, fordon och mycket mer. De är kända för sin tillförlitlighet, enkelhet i drift, högt varvtalsområde och förmåga att arbeta med olika strömförsörjningsspänningar och frekvenser. AC-motorer är också fördelaktiga eftersom de inte kräver likströmskällor eller borstar för att generera rotation, vilket minskar underhållskraven och ökar livslängden.


Parker introducerar NX8xHM-motorserien




Parker introducerar NX8xHM-motorserien

Som en kostnadseffektiv lösning som är enkel att implementera för elektrohydrauliska pumpar med låg spänning

Parker Hannifin, världsledande inom rörelse- och styrteknik, presenterar det senaste tillskottet till sin högpresterande familj av mobila motorer: NX8xHM-serien med låg spänning. Den nya AC-motorn med permanentmagnet (PMAC) är en kostnadseffektiv lösning för både väg- och terrängfordon och är ett perfekt val för elektrohydrauliska pumpar som används av 48 V DC-byggfordon, t.ex. minigrävare. Motorerna är även lämpliga för styrningsenheter och tillbehör för landsvägslastbilar.

En av de stora fördelarna med NX8xHM-motorserien, som är tillgänglig för batterispänningar från 24 V DC till 96 V DC, är dess enkla implementering. Det finns fyra gängade hål på varje sida som ger ett enkelt mekaniskt monteringsgränssnitt. Dessutom är motorn redo att monteras via det direkta SAE A-pumpmonteringsgränssnittet (ISO 3019/2 som tillval), medan öglor underlättar enkel anslutning av strömkablar. Resultatet är en problemfri installation som minimerar både kostnaderna och ledtiderna för projektet.

Även om den är avsedd för naturlig konvektionskylning vid omgivningstemperaturer från -40 °C till +85 °C, är det möjligt att öka motorns vridmoment och prestanda genom att lägga till kalla plattor på sidorna. En termisk sensor, PT1000, säkerställer mycket tillförlitlig kontroll av den interna temperaturen, medan en ventil för membranet minimerar den invändiga kondensationen.

Viktigt är att motorns IP67-kapslingsskyddsklass och dess förmåga att arbeta nedsänkt i olja stöder tillförlitlig och ljudlös drift.

När det gäller precision och repeterbarhet matchar Sin/Cos-hastighetsfeedback kodarens riktning till NX8xHM-motorns riktning. Här möjliggör utmatning av analoga spänningar med sinusform interpolering av signalen för att ge högre återkopplingsupplösning, vilket är bra för både hastighets- och återkopplingsslingor.

”Jämfört med befintliga lösningar erbjuder nya NX8xHM en kostnadseffektiv lösning som är enkel att implementera tack vare dess monteringsalternativ och naturliga konvektionskylning”, säger Bruno Jouffrey, Mobile Market Manager, EMPD-avdelningen, Parker Hannifin. ”Med en robust konstruktion som bygger på beprövad erfarenhet av GVM-serien [Global Vehicle Motor] kan användare av de nya motorerna dessutom dra nytta av ökad livslängd och tillförlitlighet: viktiga förutsättningar på marknaden för mobila hydraulmaskiner. I kombination med vår spänningsmatchade GVI [Global Vehicle Inverter] erbjuder NX8xHM ett enkelt sätt att elektrifiera hydraulpumpar i lågspännings- och lågeffekttillämpningar, kanske som ett första steg på vägen till fullständig fordonselektrifiering.”

NX8xHM-sortimentet med modulära motorer finns i tre olika längder för ett nominellt vridmoment på upp till 61 Nm, med upp till 10 lindningar per längd som ger optimerad effektivitet och anpassar varvtalet till batterispänningen. Totalt finns nio standardmotorer tillgängliga i sortimentet som erbjuder varvtal upp till 5 000 varv/min och en nominell effekt på upp till 10,4 kW. Om ingen av modellerna uppfyller exakta krav finns andra motorer tillgängliga på begäran.

Läs mer om NX8xHM-motorserien här


Cookie-inställningar