Framsteg inom Touch Point-teknik hjälper till att förbättra flygplansinredningen

Inledningen av pandemin tvingade fram massiva reserestriktioner och efterföljande virusvarianter som Delta och Omicron har förhindrat en återgång av flygresorna till nivåerna före pandemin. Som ett resultat har flygbolagen arbetat för att kontrollera sina kostnader och förbättra passagerarnas upplevelse, så att flygbolagen ska kunna förvänta sig tillväxt när förhållandena förbättras eller återgå till det normala.

Flygbolagen investerar i flera initiativ för kostnadskontroll. Som svar på ökande bränslekostnader och annat inflationsrelaterat i leveranskedjor och logistik, koncentrerar de sig på att omforma sina flottor för minskad totalvikt för att optimera bränsleförbrukningen och passagerarupplevelsen. Istället för att beställa nya flygplan fräschas befintliga interiörer upp så att sittplatser, överliggande förvaringsfack och förvaringsutrymmen använder nyare, mer lätt utrustning. Dessutom svarar de upp till flera trender inom passagerarpreferenser.

Positionskontrollteknik förbättrar lättviktssittplatser
Sittplatser är ett område där flygbolagen tänker ”lättvikt” när de ska uppdatera flygplansinredningen. Detta kan ses som en utmaning för produktdesigners av sittplatser. Genom att använda lättare metaller och plaster, eller banta konstruktionen av sätet finns det en risk att passagerarnas uppfattning om komfort och kvalitet kan påverka flygbolagets varumärkesattraktion och värde negativt.

Det har också gjorts ändringar i materialval för sittplatser relaterat till säkerhetsfrågor under pandemin. Några flygbolag har valt att byta ut överdraget på exempelvis armstöden mot mer icke-porösa, lättare plastsorter. Dessa är är lättare att rengöra och desinficera men kan leda till negativa intryck av ”billig” plast snarare än tyg.

De som designar sittplatser för flygplan kan bevara en kvalitetsupplevelse genom att kombinera förändringar i sätesfunktioner med smarta komponentval. Ett alternativ där sittvikten minskas är genom ta bort skärmarna på baksidan av passagerarsätena. Istället ersätts dessa tunga enheter med gränssnitt för passagerarnas egna digitala enheter – smartphones, surfplattor och bärbara datorer.

Sätesdesignern använder även lättare plast för brickbord. De designar också ett tvådelat
bord som kan fällas ut i två steg, med en mindre yta för att hålla digitala enheter och drycker, och en andra, större yta för att hålla måltider eller bärbara datorer.

För att få ett plastbord eller en bricka att kännas som mer rejäl och högkvalitativ kan produktens designer använda positionskontrollgångjärn där man använder sig av friktionsteknik för att ge kontinuerligt motstånd genom rörelseomfånget, så att ett lätt brickbord i plast känns tyngre och starkare. För att ytterligare förbättra passagerarnas upplevelse av brickbordet byter vissa designers ut de vanliga låsspärrarna i ”ladugårdsdörrstil” som håller brickbordet uppfällt mot en variant liknande de som används i handskfacket för bilar. Dessa typer av spärrar ger ett renare, modernare utseende, har en bättre aktiveringskänsla vid öppning eller stängning och ger ett extra lager av kvalitet.

Förbättring av förvaringsfackets låsning
Strävan efter att göra flygplan lättare har fått tillverkare av förvaringsutrymmen i taket på flygplanen att utveckla tunnare material. De använder lättviktsmaterial som möjliggör ytterligare lagringsutrymme för att minska flygplanets last utan att kompromissa med strukturell styrka.

Dock tenderar lättare material att böjas mer under allmän användning och normala vibrationer som uppstår under flygning. Luckorna måste förbli säkert stängda när ett flygplan stöter på betydande turbulens eller under påverkan under landningen. För att uppnå detta använder tillverkarna dubbla rotorliknande vridspärrar för att tillhandahålla en lösning som helt omsluter anslagsbulten när den är stängd. Denna design ger en redundant spärr som säkerställer att luckan förblir stängd även om en av spärrarna inte låser sig korrekt tills reparation kan göras.

Förbättrad spärrteknik är inte bara viktigt i passagerarutrymmen. Flygplanets pentry innehåller tättsittande förvaringsutrymmen som måste vara väl utformade för att stödja ett flygplans behov, särskilt på långdistansflyg.

Alla förvaringsfack måste vara ordentligt låsta och säkrade under starter, landningar och vid turbulens. En lösning är att använd elektroniskt manövrerade tryck-för-att stänga-spärrar som erbjuder en enkel, mångsidig lösning som kan appliceras över hela kabinen för att uppnå fjärråtkomst och säkerhet. Spärrmekanismen är dold när den installeras dörrar eller paneler i kabinen, vilket möjliggör en ren exteriör yta som inte stör den estetiska designen.

Elektronisk låsning ger också möjlighet att kommunicera till en enda källa för att ge en tydlig och lättanvänd indikator som säkerställer att alla fack är ordentligt låsta. Om alla fack i pentry och flygplanskabinen använder elektroniska lås kan kabinpersonalen som är ansvarig för att se till att luckor är stängda enkel se statusen på en display som visar status för alla anslutna spärrar, trådlöst eller trådbundet, och bekräfta med ett enda steg att flygplanet är säkert för start eller landning.

Ökad användning av standardiserade mekanismer
När man investerar i att uppgradera eller fräscha upp flygplansinredningar finns det förhållningssätt till industridesign och komponentinköp som kan hjälpa till att hålla kostnaderna under kontroll. Att välja standardiserad låsning och gångjärmekanismer kan spara både tid och utvecklingskostnader från början. Produktutvecklingsteam som väljer beprövade mekanismer som redan används i liknande applikationer, istället för att bearbeta och skräddarsy nya lösningar, har en högre nivå av tillförlit i början av designprocessen. Detta gör att fokus kan omdirigeras till mer kritiska områden, vilket resulterar i en mer kostnadseffektiv utvecklingsprocess för nya produkter eftersom det minskar antalet designiterationer, som i sin tur minskar risken för extra kostnader avseende design, analys och produktvalidering.

OEM inom flygsektorn ser också värde i att investera mer i produktionsverktyg som ger lägre totalkostnad. Exempelvis är plastgjutna och gjutna komponenter betydligt billigare att tillverka när den första investeringen är gjord, jämfört med komponenter som ska CNC-bearbetas för varje individuell tillämpning.

Formsprutade och gjutna produkter tillverkade inte bara snabbare, utan även korrekt formflödesanalys och verktygskärning kan ske betydligt lättare och starkare produkter uppnås.

Det finns också operativa fördelar med att använda standardiserade, beprövade mekanismer.

I många flygplan finns det standardiserade kvartsvarvsfästen som används för att fästa fasta element, som mätare och skärmar i cockpit, samt kabeldragningar under sätet för underhållningssystem ombord.

Dessa beprövade fästanordningar är väldesignade, mycket vibrationsbeständiga och lätta att öppna och stänga när underhållsverksamhet behövs. De hjälper till att minska flygplanens tid på marken, hålla flygplanen igång och i slutänden generera intäkter för flygbolaget. Standardiserade fästelement gör det enklare och snabbare för servicepersonal att göra ändringar eller reparationer.

Slutsats:

Genom att integrera välkonstruerad, lättviktshårdvara och positioneringsteknik i sittplatser, överskåp, cockpits och kök, kan OEM och leverantörer av inredningsutrustning förbättra användbarhet, säkerhet och tillförlitlighet. Det finns också betydande tekniska tids- och kostnadsbesparingar att vinna på att överväga en bredare användning av standardiserade mekanismer.

Att arbeta med ledande leverantörer av positionskontroll och lättvikthårdvara kan hjälpa personer som jobbar med flygplansinteriör och teknik att fatta intelligenta, kostnadseffektiva beslut om vad som är rätt utrustning när de bestämmer sig för att färscha upp flygplanens interiör. De kan erbjuda en rad alternativ baserat på specifika applikationer, funktionalitet och beröringspunktsupplevelse som är nyckeln i alla uppdateringsprojekt.

Läs också: Southco introducerar...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.