Truckar

Truckar är ett kraftverktyg för att lyfta, stapla och transportera gods på lastpallar . De flesta mindre gaffeltruckar har 4 hjul , men på grund av bristen på upphängning är bakaxeln upphängd i mitten, vilket får trucken att fungera som 3-hjulet

Leverantörer av truckar:


 SSI SCHÄFER System International AB

SSI

Bronsåldersgatan 9
213 76 Malmö
Tel: +46 40 671 52 40
E-mail: info.se@ssi-schaefer.com

www.ssi-schaefer.com/sv-se

Kompetenser: Däckställ, Höglager, Grenställ, Hyllställ, Kanallager, Lagerautomation, Lagerautomater, Lagerinredning, Lagerlådor, Lagerlösningar, Mobila Pallställ, Pallställ, Pallsystem

Läs mer om SSI SCHÄFER System International AB


Mer kunskap om truckar:

Det finns många typer av tillbehör som kan monteras på eller i stället för gafflarna, inklusive mattspjut, klämgafflar, snöskrapa, spade eller lyftok. Ett truckcertifikat och körkort krävs för att köra gaffeltruckar (A-cert.) När staplare kan lyfta mer än 1,80 M

Truckar är motorfordon med vertikalt förskjutbara horisontella armar placerade på fram- och styrbara bakhjul. Med de två armarna kan gaffeltruckar lyfta och transportera varor placerade på en så kallad transportpall. Truckar är byggda med en lyfthöjd på mer än 10 m och några med en kapacitet på upp till 90 t. De vanligaste typerna är dock mindre och har en maximal lyfthöjd på 1,5 m och en maximal kapacitet på 500-700 kg. Truckar används nästan uteslutande för lossning och lastning av gods på järnvägsvagnar och lastbilar samt på större lager.


DB Schenker implementerar Jungheinrich AGV:er med Kollmorgens teknologi för terminaldriften


04.sep 2024


DB Schenker i Borås har tagit nästa steg i att effektivt flytta gods med pressade tidsramar genom att automatisera interna transporter och öka produktiviteten tillsammans med förbättrad säkerhet och minskade produktionsskador. Terminalen har framgångsrikt implementerat Jungheinrich Automated Guided Vehicles (AGV) med Kollmorgens teknologi och är den första terminalen inom DB Schenker Land som använder automatiserade truckar i terminaldriften.

Automatisering - lösningen vid snäva tidsramar

DB Schenker i Borås har framgångsrikt implementerat Jungheinrich förarlösa truckar (AGV) med Kollmorgens teknologi. Som en ledande leverantör av landtransporter av både gods och paket är detta en viktig milstolpe i företagets automatisering av intralogistiken.

Fredrik Ottosson, Terminal & CoDi Manager på DB Schenker Land i Borås, lyfter fram de utmaningar som anläggningen står inför när det gäller att effektivt flytta gods inom snäva tidsramar.

"Den största utmaningen på den här anläggningen är att flytta mycket gods på väldigt kort tid", säger Fredrik. "Vi har dessutom ett mål i klustret SE/DK Land om att öka automatiseringen i våra terminaler. Det här är ett bra steg framåt i den riktningen".

DB Schenker insåg AGV-teknikens potential att förbättra effektiviteten och optimera verksamheten och valde Jungheinrich autotruckar med Kollmorgens teknologi för deras beprövade resultat och skräddarsydda lösningar.

"Vi har sex AGV:er som arbetar i två skift. De kör paket till och från sorteringsanläggningen och förbereder verksamheten för det nya skiftet", förklarar Fredrik Ottosson.

Teknologin som säkerställer kontinuerlig produktivitet

Jungheinrich, som är känt för sin expertis inom intralogistik, tillhandahöll en omfattande systemdesign som omfattade AGV-truckar utrustade med Kollmorgens automationskit.

Bardia Emad, Head of Automation Units Nordic på Jungheinrich, framhåller företagets engagemang för automatisering och integrationen av deras kommunikationsgränssnitt (även kallat middleware), Jungheinrich Logistics Interface, vilket möjliggör sömlös driftskontroll via surfplattor.

"Vi är stolta över att arbeta på detta innovativa sätt, och att detta är de första automatiserade truckarna inom DB Schenker Land", kommenterar Bardia Emad och betonar projektets nyskapande karaktär.

Kollmorgen, som är en viktig partner i projektet, levererade systemprogramvara och truckhårdvara för fleet management, ruttplanering och navigationslösningar. Mikael Ekman, Key Account Manager på Kollmorgen, poängterar mångsidigheten hos Kollmorgens NDC-lösningar, som möjliggör automatisering av olika fordonstyper och navigeringsmetoder. Mikael lyfter speciellt fram den lyckade övergången från manuell till automatiserad drift, med betoning på den noggranna förändringshanteringen och involveringen av alla inblandade parter som DB Schenker Land i Borås har lyckats väldigt bra med.


”Best of the Best”: Jungheinrich motviktstruckar


29.maj 2024


Jungheinrich nya EFG 4-serie med motviktstruckar vinner Red Dot Award ”Best of the Best”.

Jungheinrich motviktstruckar i EFG 4-serien får högsta utmärkelse vid Red Dot Design Award

Dubbel seger för Jungheinrich med den nya serien EFG 4 med motviktstruckar som vinner "Best of the Best" och den mobila roboten arculee M som också vinner en Red Dot Award.

Jungheinrich serie EFG 4 med elektriska motviktstruckar har utsetts till "Best of the Best" i Red Dot Design Award. Detta är den högsta utmärkelsen som delas ut av den internationella juryn för det välkända priset för produkt- och industridesign.

Effektiva och kraftfulla motviktstruckar

De effektiva elektriska fyrhjuliga motviktstruckarna i serien EFG 4 har en lastkapacitet på upp till 3 500 kg och är konstruerade för snabb hantering av tunga laster vid interna godstransporter och för användning med tillsatsaggregat.
Juryn var särskilt imponerad av den nya hyttdesignen på motviktstrucken: Den smala B-stolpen och de kompakta lyftstativprofilerna, i kombination med ett panoramatak, ger en betydligt bättre sikt runtom jämfört med andra motviktstruckar. Experterna uppskattade också den särskilt ergonomiska utformningen av förarutrymmet med lågt insteg, generöst fotutrymme och smal rattstång för gott om knä- och benutrymme. "Den ergonomiska kvaliteten på trucken är utmärkt", berömde juryn i sitt utlåtande.

Design med användaren i fokus

Från manövreringskonceptet och förarstolens utformning till sikten i hytten och de genomtänkta lamplösningarna märks det att varje detalj har utformats specifikt för att möta användarens behov. Enligt juryn leder detta till "enastående användarkvalitet".
"Truckarna i EFG 4-serien bevisar att det fortfarande, hundra år efter att trucken uppfanns, är möjligt att avsevärt förbättra körkomforten och hanteringsprestandan"
, sammanfattade juryn för Red Dot Award.

"För oss står människan i centrum för designen"
, säger Till Muhl, Head of Industrial Design, på Jungheinrich. "Vi måste tillgodose en mängd olika användarperspektiv, och vi behandlar dem alla med den respekt som krävs. Vi har utformat EFG 4-serien med förarna i centrum och har på så sätt kunnat maximera truckens säkerhet och prestanda."

Jungheinrich AMR arculee M får också Red Dot Award

Den autonoma mobila roboten (AMR) arculee M är den andra lösningen från Jungheinrich som har belönats med Red Dot Award. Som en automatiserad transportlösning kan Jungheinrich AMR autonomt transportera laster på upp till 1 300 kg på alla vanliga lastbärare med en hastighet på 1,6 m/s i lagret. Tack vare sitt 360° säkerhetssensorsystem kan arculee M navigera fritt inom definierade områden, och människor och AMR:er kan samarbeta på ett säkert sätt även i trånga utrymmen. AMR roboten arculee M upptäcker hinder automatiskt och kör runt dem eller stannar vid behov, vilket garanterar flexibilitet och säkerhet i varje användningssituation.

"AMR roboten arculee M imponerar med sin unika estetik och säkerställer tack vare sin sofistikerade teknik ett optimalt samspel mellan människa och maskin", säger juryn som motivering till varför arculee M valdes ut för Red Dot Award.


HIAB visar världens första helt eldrivna påhängstruck på Elmia Lastbil




Helt eldriven och helt tyst. Nya påhängstrucken MOFFETT eSerie visas hos HIAB på Elmia Lastbil för första gången i Sverige. Och intresset är riktigt stort – redan under första mässdagen såldes nämligen visningsexempelaret i montern.

Det handlar om en MOFFETT eSerie med 4-väggsstyrning som kan köra framåt, bakåt, vänster och höger, vilket gör det möjligt för chauffören att arbeta inom trånga och svåråtkomliga områden, samtidigt som det är enkelt att transportera långa eller skrymmande laster.

– Den är helt eldriven och har inget motorljud. Det gör att den både är miljövänlig och arbetsmiljövänlig. Eftersom den inte avger några avgaser kan den dessutom köras inomhus, säger Björn Nilsson, Sverigechef för HIAB, där varumärket MOFFETT ingår.

Större flexibilitet med eldrift

Eldriften innebär flera fördelar och en större flexibilitet för föraren. Bland annat ger det tillgång till stadstrafik i städer som har begränsningar för dieselbilar och med bara några få enkla ingrepp går trucken att ladda i lastbilen under färd. Annars är det bara att koppla in den i ett vanligt nätuttag.

– Tänk dig själv vilken förbättring det är för föraren att slippa avgaserna och lukten från dieselmotorn. Det är ingen annan än vi som erbjuder en helt eldriven påhängstruck på marknaden. Miljöaspekten är viktig för oss och för våra kunder, vilket den här trucken är ett jättebra exempel på, säger Björn Nilsson.

Fördelar som skapar intresse

Förutom själva drivlinan är det inte mycket som skiljer MOFFETT eSerie från en vanlig dieseltruck. Vikten är densamma, interiören likadan och monteringen på lastbilen fungerar på precis samma sätt – det är med andra ord ingenting som behöver byggas om.

I somras såldes den första MOFFETT eSerie i Sverige och Björn Nilsson berättar att intresset för den eldrivna påhängstrucken är riktigt stort.

– Det är miljöaspekten som lockar kunderna och vi har sålt flera stycken bara genom broschyren, säger han.


Belysning & installationsmateriel till KION – nytt nordiskt distributionscenter i Vaggeryds kommun




Tyska Kion Group, världens näst största tillverkare av gaffeltruckar och lagerutrustning, är nu i full gång med att etablera ett nytt nordiskt distributionscenter och lager på södra Stigamo i Vaggeryds kommun. Gränna Eltjänst, som ansvarar för all elinstallation, valde Elektroskandia till leverantör av belysning och övrig installationsmateriel.

Jönköping ligger geografiskt strategiskt till ur transportsynpunkt och i området byggs allt fler logistikanläggningar. Ett av dessa är till Kion Group och vid deras nya distributionscenter och lager kommer man sköta all reservdelsförsörjning för varumärkena Linde Material Handling och STILL i Sverige, Norge, Finland och Danmark samt återförsäljarna i respektive land. För ändamålet låter Aspehof Fastigheter bygga en helt ny lokal, med en yta om cirka 6 500 kvadratmeter.

- Vi fick det prestigefyllda uppdraget av byggföretaget YLAB att ansvara för installation av el, belysning, nätverk, fiber samt inbrottslarm och passersystem. Ett helhetsåtagande med andra ord, berättar Oscar Lager, projektledare Gränna Eltjänst.

Hjälp med belysningsberäkningar
Gränna Eltjänst är ett anrikt företag bestående av 30 kompetenta elektriker med stor erfarenhet. En av företagets styrkor är att man själva sköter projekteringen vilket gör att man kan vara flexibel och snabbt hitta kostnadseffektiva lösningar.

- Under hösten startade projektet för vår del då vi efter att ha fått kundens krav kunde sätta igång med projekteringsarbetet. Jag tog direkt kontakt med Mats Rustan på Elektroskandia för att tillsammans gå igenom den materiel som skulle krävas, säger Oscar Lager och fortsätter:

- Vårt samarbete med Elektroskandia har utvecklats under många år, känner varandra väl och vi har daglig kontakt med dem i butiken i Jönköping. Det är bekvämt med Elektroskandia, vi får alltid hjälp med bra underlag och belysningsberäkningar. Dessutom jobbar de i ett högt tempo, något som passar vår verksamhet.

- Förutom all elmateriel till projektet så gällde det för oss att ta fram ett komplett förslag på belysning, till såväl lagerdelen som kontor samt utomhus. För förslag på lämpliga armaturer och belysningsberäkningar kontaktade jag vår ljusdesigner Jeanette Johnsson, säger Mats Rustan.

Samtliga armaturer av fabrikat Cardi
Samtliga belysningsarmaturer till projektet är av fabrikat Cardi. Till lagerdelen valdes Tryggve Bas XXL, som är en industriarmatur med högt ställda krav på energieffektivitet. Totalt blev det cirka 270 stycken Tryggve Bas XXL, de flesta av modell Medium som monterades där det var högt i tak och dessutom modell Bred där det var lägre takhöjd. I kontorsdelen valdes ett urval av armaturer ur Cardis breda sortiment, däribland DL150, Milli, Helios, Vektor Bas, Plato II samt nödbelysning.

- För belysning utomhus levererade vi 6 stycken strålkastare ST Area 120, komplett med 12 meters stolpe samt fundament och dessutom 7 stycken T300 M Area. Det var kort byggtid vilket ställde krav på snabba leveranser, något som vi lyckats med, kommenterar Robert Bergman, teknisk innesäljare på Elektroskandia.

Tidspressat
- Vi kom in i lokalerna i mars och det har varit en kort tidsplan och ett pressat schema, som i de flesta projekt. Vi har sju montörer på plats som arbetat med projektet metodiskt men i ett högt tempo. Allt har flutit på bra med få krockar med andra entreprenörer trots att vi är många inblandade. Dessutom har Elektroskandia levererat planenligt. Inom några veckor är det driftsättning och vecka 21 är det slutbesiktning. Vi har under hela projektets gång haft ett givande samarbete med alla inblandade parter och är övertygade om att det kommer bli ett bra slutresultat, avslutar Oscar Lager.


Sandvik erhåller rekordstor order på AutoMine-lösningar




Sandvik Mining and Rock Solutions har erhållit en stor order på AutoMine® automationssystem för lastare och gruvtruckar till ett värde om cirka SEK 250 miljoner från det chilenska gruvbolaget Codelco, för att användas i El Teniente-gruvan. I anslutning till detta har också en order på lastare och truckar erhållits, med ett initialt värde på SEK 150 miljoner kronor, vilket innebär ett totalt värde för båda ordrarna på cirka SEK 400 miljoner kronor. Båda ordrarna har bokats i det fjärde kvartalet.

Kontraktet löper mellan år 2022 och 2027. Under 2022 och 2023 erhåller Codelco Toro™ TH663i-truckar, Sandvik LH514-lastare, ett AutoMine® Fleet-system med kapacitet atthantera upp till 32 maskiner, och AutoMine® produktionsområdeshårdvara för framtida expansion av gruvan över ett flertal år. Från 2023 till 2027, kommer Sandvik att leverera ytterligare truckar och lastare som kommer att kopplas upp mot AutoMine® Fleet-systemet.

− Det gläder mig att vi ser ett fortsatt starkt intresse för våra AutoMine®-lösningar, som bidrar till att förbättra säkerhet, tillförlitlighet och produktivitet för våra kunder, och jag ser fram emot vårt fortsatta samarbete med Codelco i det här projektet, säger Henrik Ager, affärsområdeschef för Sandvik Mining and Rock Solutions.

AutoMine® Underground för lastning och transport är ett automationssystem för autonoma och fjärrstyrda operationer av lastare och truckar. Den skalbara lösningen möjliggör allt från fjärrstyrning till full automation på en till flertalet maskiner, inklusive automation för en full maskinflotta med automatisk precision och trafikkontroll.

AutoMine® Fleet är ett avancerat automationssystem anpassat för maskinflottor med underjordslastare och truckar som arbetar i samma autonoma produktionsområde. Systemet möjliggör avancerad trafikkontroll liksom ett brett spann av gränssnitt för infrastrukturintegration för att kunna hantera komplexa automationsapplikationer i krävande miljöer.


Jungheinrich köper AMR-företaget arculus GmbH




Med uppköp av Autonomous Mobile Robots-företaget arculus satsar Jungheinrich ännu mer inom automation.

Automatisering är ett fokusområde för Jungheinrich utveckling av framtidens lager. Som del i detta har intralogistik-koncernen valt att köpa upp arculus GmbH, ett teknologiföretag inom området Autonomous Mobile Robots (AMR). Med bas i München, Tyskland, fokuserar arculus på autonoma mobila robotar, moduluppbyggda produktionsplattformar och programvarulösningar för mobil automatisering. Bland arculus kunder finns många kända biltillverkare och industriföretag från olika branscher.

Genom uppköpet av arculus utvidgar Jungheinrich sin befintliga portfölj av automationssystem med programvaru- och maskinvarulösningar från den snabbt växande sektorn Autonomous Mobile Robots. Med arculus styrsystem som fick erkännande med IFOY Award 2021, kan AMR- och AGV-flottor från alla tillverkare betjänas med VDA 5050-gränssnittet.

Dr. Lars Brzoska, koncern-VD för Jungheinrich, förklarar fördelarna: «Med uppköpet av arculus har vi kunnat utvidga vår expertis inom automatiseringsområdet betydligt. Viktiga AMR-områden som orderplock kommer fortsätta att växa genom stadigt ökande e-handel.” Med teamet från arculus kan Jungheinrich hjälpa och utveckla sina kunders intralogistik ännu mer inom automation. Ett nytt kapitel i historien om framtidens lager.


Möt Volvo LX03 – anläggningsbranschens intelligenta framtid




Volvo LX03 är inspirerad av ett koncept utarbetat av ingenjörer och designers hos Volvo CE och LEGO® Technic och är en betydande milstolpe som bryter ny mark i utvecklingen av smarta entreprenadmaskiner. Den representerar både nästa steg i Volvo CE:s forskning och utveckling av maskinintelligens och företagets åtagande att fasa ut fossila bränslen i anläggningsbranschen.

Lars Stenqvist, teknisk direktör Volvokoncernen, säger: "Som ledande företag inom transport och infrastruktur har vi ett viktigt ansvar att agera för att motverka klimatförändringar och öka den innovationstakt som krävs för att genomföra samhällsomvandlingen runt om i världen. Vi tror på att arbeta med drivna och kreativa partners som, precis som vi, fokuserar på att göra innovationen till verklighet, och gå från ord till handling.”

Melker Jernberg, vd för Volvo CE, säger: "Vi måste förändra anläggningsbranschen genom smarta och mer hållbara lösningar som kan göra skillnad globalt. Vår senaste Concept Lab-prototyp LX03 är ett exempel på just detta – och är ett bevis på både våra skickliga ingenjörers förmåga och vårt stora engagemang att driva positiv förändring. Tillsammans med LEGO-koncernen har vi här tänjt på både teknikens och fantasins gränser och resultatet är något aldrig tidigare skådat."

Banbrytande partnerskap

Det som började som ett spännande projekt i ett samarbete mellan de två företagens designers och ingenjörer för att utforska potentialen i framtida gemensamma konstruktioner utvecklades med tiden till den framgångsrika lanseringen av 42081 LEGO® Technic koncepthjullastare ZEUX. I det kreativa arbetet tog projektgruppen hjälp av en grupp barn.

Niels Henrik Horsted, produktchef för LEGO Technic inom LEGO-koncernen, säger: "Våra två företag har under många år haft ett mycket framgångsrikt samarbete där vi har samarbetat kring flera LEGO Technic-modeller. Men det här är första gången vi tar fram en riktig maskin baserat på en modell istället för tvärtom – och det är det som gör detta till ett verkligt unikt projekt."

Samarbetande maskiner

Prototypen LX03 har byggts av ett tvärfunktionellt team av ingenjörer, programmerare och verkstadstekniker från Volvo CE:s anläggningar i Eskilstuna, Sverige och Konz, Tyskland, i samarbete med designers i Göteborg, Sverige. Den är en 5-tons hjullastare vilken har utvecklats som ett modulärt koncept med möjlighet att göra maskinen större eller mindre enbart med en eller två ändringar i tillverkningsprocessen. Den delar dessutom drivlinan med L25 Electric, vilket gör den till en utsläppsfri maskin med låg ljudnivå och en drifttid på upp till åtta timmar beroende på applikationen.

Den är utformad för att vara smart och säker på arbetsplatsen, utrustad med intelligens som ger förmåga att anpassa sig till olika scenarier, fatta beslut i realtid och, framför allt, samarbeta med människor. Den kan programmeras att utföra tunga, repetitiva eller riskfyllda arbetsuppgifter, vilket minskar behovet av att ha personal på platsen.


Cookie-inställningar