Traverskranar
Traverskranar har den stora fördelen att de kan arbeta både längs och tvärs i området där kranen är uppställd. Den individuella traverskranen kan läggas till med olika lyftutrustning , till exempel olika hissar
Leverantörer av Traverskranar:
CRANEMECH AB - WEDOLIFTING.SE
Metallgatan 21A
262 72 Ängelholm
Telefon: +46 0431-43 24 20
Mail: info@cranmech.com
Kompetenser: Lyftredskap, Rundsling, Bandstroppar, Schacklar, Stållinestroppar, Kättingredskap, Krokar för lyft, Lyftfästen, Lyftöglor, Lyfthandskar, Lyftmagneter, Lyftverktyg, Kranar, Svängkranar, Traverskraner, Kranbanor, Portalkranar, Mobila Portalkranar, Telfrar och vinschar, Stållinor och tillbehör, Fallskydd, Kranservise
Carl Stahl AB
Frysvägen 3
556 52 Jönköping
Tel.: +46 (0) 10-145 57 00
E-post: kc@carlstahl.se
Kompetenser: Bockkranar, Kranar, Svängkranar, Schacklar, Fallskydd. Lastsurrning, Telfrar, Stållinor, Wirer, Kätting, Lyftok, Lyftband, Lyftutrustning, Rep, Rundsling, Service och reparation av kranar, Surrband, Surrningar
Konecranes AB
Kabelvägen 11
291 62 Kristianstad
Tel: +46 44 188400
E-mail: info@konecranes.com
Kompetenser: Anpassade kranar, Kranar, Kättingtelfrar, Lyftsystem, Svängkranar, Telfrar, Traverskranar
P.D. Lyftteknik AB
Mörsaregatan 11A
254 66 HELSINGBORG, Sweden
Tlf.: 0046-42-20 15 10
E-mail: info@pdlyftteknik.se
Kompetenser: kranar, traverskranar, specialkranar, lyftutrustningar, lyftok, lyftverktyg, krok, kraftmätning, vakuumteknik, sugkoppar
Dematek expanderar med en ny leverantör av traverskranar
CMAK tillverkar standardtraverser och lintelfrar av hög kvalitet till konkurrenskraftigaktiva priser
Utan en ständig utveckling hade Dematek inte kunnat ha den ledande roll man har idag på den svenska marknaden. Med 100-åriga anor strävar företaget hela tiden framåt för att alltid kunna erbjuda sina kunder de främsta lösningarna när det gäller lyftutrustning. Nu tar man ytterligare ett steg i utvecklingen och kompletterar sin produktportfölj med ett nytt varumärke – CMAK.
CMAK tillverkar standardtraverser och lintelfrar av hög kvalitet till konkurrenskraftigaktiva priser. Företaget grundades 1977 och produkterna säljs idag mycket framgångsrikt i 65 länder på fem kontinenter. Alla traverskranar från CMAK innehåller komponenter från välkända varumärken vilket bidrar till en säker och effektiv produktion. Med CMAK kan nu Dematek erbjuda den svenska marknaden en standardtravers upp till 160 ton, vilket gör att man når ut till en helt ny målgrupp som inte behöver en specialanpassad traverskran för komplexa lyft. Såklart fortsätter man med att skräddarsy kundernas lyftlösningar med hjälp av sin säljkår, teknikavdelning och leverantörer när det efterfrågas.
"Under årens lopp har vårt produktprogram växt med fler varumärken och fler valmöjligheter. Vi vill alltid kunna erbjuda den optimala lösningen för varje typ av objekt, både vad gäller teknik och prisbild. En del kunder vill ha en enkel standardiserad lyftlösning medan andra behöver en specialkran för mer avancerade lyft." Jonas Hörnfeldt, VD Dematek AB
Idag har Dematek ett unikt brett utbud av traverskranar oavsett vad man skall lyfta och produktprogrammet består av varumärkena: Demag, Stahl, CMAK samt Siempelkamp. Alla fyra är krantillverkare som alltid levererar högsta kvalitet. Dematek tar ofta fram funktionslösningar där man tar ansvar för allt från projektledning och projektering av en komplett anläggning inklusive upphängningsstål till service och underhåll. För att hjälpa kunder som har komplexa lyftbehov finns en teknikavdelning med en mycket hög kompetens vad gäller avancerade lyftlösningar och de konstruerar alltid den bästa och mest ekonomiska lösningen för varje enskilt projekt.
"Vi har valt att arbeta med de främsta varumärkena för att kunna erbjuda våra kunder valfrihet för att alltid uppnå bästa resultatet", säger Demateks VD Jonas Hörnfeldt.
Dematek får återigen förtroendet att leverera traverskranar till Ringhals kärnkraftverk
För att säkerställa en fortsatt drift av Ringhals kärnkraftverk pågår ett omfattande arbete med att byta ut uttjänt lyftutrustning.
För att säkerställa en fortsatt drift av Ringhals kärnkraftverk pågår ett omfattande arbete med att byta ut uttjänt lyftutrustning. I det arbetet så kontrakterar Vattenfall återigen Dematek, nu i etapp 2, där man beställer fyra stycken traverskranar där två traverskranar är "L3 klassade". Vi på Dematek är stolta över att återigen få förtroendet av Vattenfall och vi ser fram emot att arbeta tillsammans i detta viktiga projekt för att trygga Sveriges framtida elförsörjning.
Ringhals lyftutrustning börjar bli gammal och därför så investerar nu Vattenfall i sitt program "Lifting Equipment 60 years service" för att säkerställa driften och säkerhetskraven av Ringhals kärnkraftverk. Lyftutrusningen är en viktig del av produktionen och därmed är kraven oerhört stora på design, tillverkningsprocess, tillgänglighetsmått och det övergripande kvalitetsarbetet. För att tillgodose dessa krav har Vattenfall beställt två stycken lågbyggda anpassade traverser med 3,2 tons lyftkapacitet av Dematek. För att kunna lyfta radioaktivt avfall så behöver Vattenfall två tvåbalkstraverser där den ena klarar upp till 16 ton och den andra 8 ton. För att klara av att lyfta radioaktivt avfall så behöver traverskranarna vara klassade enligt Swedish Radiation Safety Authority SSMFS-L, en så kallad "L3 klassning". Det är inte många leverantörer som klarar av dessa krav, men Dematek har under de senaste åren gjort en medveten satsning för att få en djupare förståelse över frågeställningar och krav som krävs för att bli en trygg partner för kärntekniska anläggningar.
Travers från Dematek förenklar Fortums underhåll av Krångede Vattenkraftverk
Dematek kommer att genomföra leveransen tillsammans med sin partner Siempelkamp Krantechnik GmbH där man tillsammans säkerställer kvalité och genomförandet enligt överenskomna planer och kontroller. Montage kommer att ske löpande med start Q4 2023 och avslutas i Q2 2024
- Efter en lång process som påbörjades i början på 2022 är det skönt att kunna komma i mål, säger Demateks projektsäljare Fredrik Wollmér
Från Dematek är det Fredrik Wollmér och Thomas Henriksson, teknisk projektledare, som har arbetet med projektet. Dematek är mycket stolta över förtroendet som man fått från Vattenfall AB och det är både inspirerande, spännande och utvecklande att få vara delaktiga i ett sådant pass speciellt projekt där det ställs väldigt höga krav.
Travers från Dematek förenklar Fortums underhåll av Krångede Vattenkraftverk
De senaste åren har ett av Sveriges äldsta underjordsvattenkraftverk i jämtländska Krångede behövt genomgå en omfattande modernisering. Som en del i det har Dematek monterat en travers som används vid avstängningen av vattenvägarna till kraftverkets turbiner när de behöver underhåll. Och kranen har varit ett mycket välkommet tillskott – den har effektiviserat avstängningsprocessen enormt. Dessutom har personalen fått en betydligt säkrare arbetsmiljö.
Krångede Vattenkraftverk ligger vid Indalsälven i östra Jämtland mellan Sundsvall och Östersund. Det ägs av Fortum och är idag Sveriges femte största vattenkraftverk med en årlig produktion på 1700 GWh. Dessutom kan denna betydelsefulla anläggning stoltsera med att vara ett av landets äldsta riktigt stora underjordsvattenkraftverk. Det började byggas 1931 och togs i bruk 1936 – med andra ord en riktig trotjänare som fortfarande förser Mellansverige med värdefull elkraft.
Anläggningens ålder har dock tagit ut sin rätt på en del håll. Vissa gamla lösningar lever inte upp till dagens krav och personalens arbetsmiljö har haft brister. För att kunna erbjuda en riskfri arbetsmiljö och skapa en effektiv anläggning som kan möta framtidens behov har Krångede Vattenkraftverk behövt moderniseras en hel del. Ett omfattande projekt som inleddes 2018 och beräknas pågå fram till 2025.
En av de äldre lösningarna som inte längre höll måttet var avstängningen av vattenvägarna till kraftverkets turbiner. Dessa behöver med jämna mellanrum tömmas på vatten för att Fortum ska kunna utföra nödvändigt underhållsarbete. Den tidigare lösningen var både krånglig, tidskrävande och riskfylld – det var med andra ord nödvändigt att byta ut den. Som en viktig del i detta förbättringsprojekt har Dematek monterat en travers.
– För att kunna stänga av vattenvägarna till turbinerna på ett säkert och mer effektivt sätt har vi byggt en lång tillfartstunnel 40 meter under marken där traversen placerats. Kranens uppgift är att lyfta ner avstängningsluckor i berget som används till att tömma turbinerna. Varje lucka väger 8 ton, är 7 meter lång och 2,5 meter hög, så det är rätt stora saker vi har att göra med. Att montera en travers i en bergtunnel innebär också stora utmaningar. Exempelvis behöver kranbanan vara så bred som möjligt för sitt ändamål utan att tunneln blir allt för hög och bred eftersom det är mycket nära till andra bergutrymmen i kraftverket, säger Marcus Hautakoski, projektledare på Fortum.
Att välja Dematek som partner för traversprojektet var ett enkelt beslut för Fortum:
– Vi fick flera bra anbud i upphandlingen, men Dematek kändes som det givna valet. Vi har samarbetat med dem förut och det är en stor vinning att företaget och teknikerna finns i närheten. Eftersom det här projektet svårplanerat behöver vi ha en flexibel partner som finns till hands trots ett tidsschema i ständig förändring. Där har Dematek verkligen mött våra behov. Vi har också haft en bra dialog under arbetets gång där de kommit med flera bra råd och förbättringsförslag som underlättat arbetet, säger Marcus Hautakoski.
Traversprojektet inleddes under hösten 2020 och den sista insatsen gjorde Dematek i januari 2022. Flera tekniker från Dematek var på plats och en av dem var Håkan Davidsson.
– Vårt arbete utfördes i flera steg. Fyra luckschakt behövde byggas och när Fortum färdigställt ett av dem monterade vi traversen. De vill då göra ett test för att se att allt fungerade som det skulle med lyft av de nya luckorna och vi fick därefter temporärt montera ner traversen inklusive hela kranbanan. Efter två veckors framgångsrikt testande fortsatte Fortum att spränga sig in i berget för att förlänga tunneln och sätta dit ytterligare dammluckor. När det var klart fick vi slutligen montera upp traversen och kranbanan på nytt. Vi stötte på några mindre hinder på vägen, men på det stora hela gick allt väldigt bra.
Att få traversen på plats har haft en enorm betydelse för Fortum.
- Med den tidigare lösningen tog det oss ca två veckor att stänga av vattenvägen till en av turbinerna för att kunna utföra underhåll. Samtidigt var vi tvungna vi stoppa de två intilliggande turbinerna eftersom det krävdes dykare i vattnet. Samma tid behövdes sedan för att lyfta bort avstängningen efter utfört underhållsarbete. Nu tar det oss istället max en dag att få alla avstängningsluckor på plats och en dag för att få upp dem - utan produktionsstopp på intilliggande turbiner. Det är en oerhörd kostnads- och tidsbesparing. Tack vare effektiviseringen behöver turbinerna inte stå stilla lika länge och att kunna ha dem igång gör att vi tjänar mer pengar. Dessutom har arbetsmiljön förbättrats betydligt. Det finns inte längre samma typ av säkerhetsrisker för personalen, vilket självklart är det viktigaste av allt, säger Marcus Hautakoski.
I framtiden kommer traversen mestadels att få vila, men kommer att få göra viktiga insatser vartannat till vart tredje år när Fortum behöver utföra underhållsarbete i turbinerna. Den har också varit till stor nytta i byggskedet när den kunnat användas till tunga lyft.
Marcus Hautakoski är nöjd med samarbetet.
- I ett så här komplicerat projekt har det varit guld värt att ha en så kunnig och flexibel partner som Dematek. Att de finns geografiskt nära har också varit en viktig faktor. Arbetet har varit svårt att planera tidsmässigt, speciellt vid bergarbetena, där vi haft svårt att ge klara besked om när Demateks tekniker kan komma och utföra sitt jobb. Trots det har de kunnat ställa upp med kort varsel när vi behövt dem, vilket har underlättat enormt. Allt har fungerat och de har löst våra på problem på ett smidigt sätt, säger Marcus Hautakoski.
Håkan Davidsson instämmer:
– Jag tycker att samarbetet fungerade fint och allt flöt på. Kommunikationen var bra och vi fick transporthjälp när det behövs. Det var också ett spännande projekt. Arbetsmiljön i ett vattenkraftverk är så klart speciell i sig, men det var också ofta små marginaler för att få plats med kranbilar och annat i trånga miljöer. Dessutom många transporter upp och ner i berget. Men allt gick mycket bra och ju mer berg som sprängdes bort, desto enklare blev det att jobba, säger Håkan Davidsson.
PMH – Travers med profilskenor – Kostnadseffektiva lösningar
Kostnadseffektiva lösningar som gör skillnad för er verksamhet
Det finns många anledningar varför en verksamhet behöver investera i ny lyftutrustning. Det kan vara att verksamheten har köpt en ny maskin, hanterar en ny typ av order, har en ny lokal, eller behöver byta ut ett föråldrat system.
Oavsett anledning så finns det en lyftlösning som ser till att era lyft blir effektiva, säkra och ergonomiska.
Här är ett urval av några av våra lyftlösningar som kommer göra skillnad för er verksamhet.
Lättprofiltravers
Lättprofilstraverser monteras i takkonstruktionen och gör det enkelt att transportera gods eller utrustning över en stor yta. Lättprofilstraverserna finns både som enbalks- och tvåbalkssystem med kapaciteter upp till 2000 kg. För att uppnå maximal lyfthöjd finns systemet även med upphöjda traversbalkar. Våra lättprofilsystem finns tillgängliga i stål eller aluminium.
Portaltravers
En portaltravers är en fristående lyftlösning när takkonstruktionen inte lämpar sig för upphängning av traverser. Portaltraversen står på ben som monteras i golvet, vilket ger ett snabbt och enkelt montage. Portaltraverser kan enkelt förlängas vid behov och finns i både enbalks- och tvåbalksutförande. Finns i kapaciteter upp till 2000 kg.
Enkelbana
En enkelbana är en mångsidig lyftlösning för enkelriktade och snabba förflyttningar för laster på upp till 1500 kg. En enkelbana kan beskrivas som en lång travesbalk som kan utrustar med avancerade delar så som kurvor, vändkors och sidoväxlar. Det är ett flexibelt och underskattat system som monteras i tak.
Bockkran
Om ni varken vill fästa i tak eller golv så är en bockkran en mångsidig och mobil lyftlösning med kapaciteter upp till 1000 kg. En bockkran är perfekt för varierande lyftbehov och finns i både med enbalks- och tvåbalksutförande. Bockkranen förflyttas lätt och smidigt med sin låga egenvikt (aluminiumprofilskena) och sina högkvalitativa hjul för att sedan låsas på plats med bockkranens parkeringsbromsar.
Nya traverskranar för tandemkörning hos Valmet i Karlstad
För att smidigt kunna hantera pappersbruksvalsar på upp till 80 ton valde Valmet i Karlstad att investera i två 40-tons traverskranar från ABUS.
– Trots en tight tidsram flöt allt på väldigt bra, inte minst funkade det bra med CARLHAG, säger Peter Oldmark, projektledare på Valmet
Det speciella med traverskranarna är att de kan tandemköras, alltså samköras med endast en styrning och därmed klara en vikt på 80 ton. Vid hanteringen av mindre gods kan kranarna köras var och en för sig. Vid Valmets valsservice-avdelning, där service på valsar från pappersbruk i hela Skandinavien utförs, hade man tidigare två 16-tons traverskranar i denna delen av verksamheten.– Pappersmaskinerna blir hela tiden större, liksom valsarna, därför krävs kranar som klarar mer vikt och är effektivare. Det här en del i en satsning där vi expanderar och utökar verksamheten både med yta och traverskapacitet, säger Peter Oldmark, som är supervisor/arbetsledare på serviceavdelningen.
Kontraktet mellan CARLHAG och Valmet tecknades i juni 2020 och efter semestern inleddes monteringsarbetet. Detta efter att man förstärkt golvet i lokalen med 22 meter långa pålar och gjutit stora fundament för kranbanornas pelare.
– Det hade varit önskvärt att använda vårt gamla fundament, men det gick inte. Nu var det ändå en leveranstid på tio veckorna för produkterna så tidsplanen kunde hållas ändå, berättar Peter Oldmark.
Monteringen av kranbanorna genomfördes på åtta veckor, med hjälp av Byggstål i Karlstad som CARLHAG sedan länge samarbetar med. I början av oktober var det överlämning. Mats Larsson, avdelningsansvarig på CARLHAG, har bara positiva saker att säga om projektet.
– Det var ett roligt projekt för att det var så stort och för att de blev så nöjda med resultatet. Vi fick god hjälp av Peter Fahlstad, konsult inom Structorgruppen, som ansvarade för golvförstärkningen. Och Byggstål gjorde som vanligt ett fantastiskt jobb.
Det är stora pjäser som hanteras i lokalerna. De största på 80 ton kan vara hela 15 meter långa. Även valsar på upp till 100 ton servas i Karlstad, men dessa tas om hand av en annan del av serviceenheten där större valsar servas. I projektet ingick även demontage av två äldre traverskranar varav en byggdes om och anpassades till den nya spännvidden.
Valmet tecknade samtidigt ett femårigt serviceavtalsom även inkluderar fem års garanti på produkterna och service en gång om året. Valmet i Karlstad servar årligen cirka 300 valsar på avdelningen och sen i höstas har de nya kranarna gått på högvarv.
– Det funkar jättebra så här långt. Det har inte varit någon incident överhuvud taget utan kranarna har körts utan problem, säger Peter Oldmark.
Affären omfattar bland annat:
- 2 st. ABUS tvåbalks rälsgående traverskran typ ZLK.
Lyftkraft: 40/10 ton
Spännvidd: 22850 mm
Lyfthöjd 40 tons telfern: 5990 mm
- 60 m Kranbana, 2st åkbalkar med räl och ändstopp.
- 60 m Plastkapslad 4-polig strömbana typ ABUS KBH 4/200.
- Ombyggnation av en kran och demontering av de gamla kranarna samt kranbanan.
- Serviceavtal
PMH – Portaltravers ERIKKILA – Ger full frihet
Golvmonterade portaltraverser, en alternativ lösning till den vanliga upphängningen i taket. Dessa fristående portaler passar utmärkt då takkonstruktionens bärighet inte räcker till.
De fristående portaltraverserna är enkla att montera ner och flytta vid behov. Våra portaltraverser går att få i stål, aluminium eller en kombination av båda. Dessutom går det som tillval att välja profilsystem med inbyggd strömförsörjning (strömskena) för att slippa alla nedhängande kablar. Portaltraversen är lättrullande tack vare den patenterade åkvagnen som nästan är helt tyst och rullmotståndet endast ca. 1% av lasten.
Portaltravers ERIKKILA enbalks – Perfekt för lägre vikter mindre än 1500 kg. För att hålla lokalytan under traversen fri och åtkomlig monteras förstyvningar så högt upp som möjligt och portalens benavstånd optimeras.
Portaltravers ERIKKILA tvåbalks – Perfekt för laster upp till 2000 kg (stål) eller aluminium (1000 kg). Kättingtelfern från KITO placeras mellan traversskenorna vilket är positivt för bygghöjden och ökar det effektiva lyftområdet.
Portaltravers ERIKKILA upphöjd enbalks – Om bygghöjden är för stor är en upphöjd enbalks portaltravers lösningen. Där placeras lyftbalken emellan de längsgående banskenorna och inte under. Finns i kapaciteter upp till 1500 kg.
Portaltravers ERIKKILA upphöjd tvåbalks – Ger ytterligare effektiv lyfthöjd då telfern placeras emellan traversbalken och inte under för att vinna lyfthöjd. Passar perfekt för byggnader med låg takhöjd och tyngre laster upp till 2000 kg (stål)