Smörjsystem
Smörjsystem - Automatiska smörjsystem används bl.a. på rullande materiel, vilket ökar drifttiden och minimerar driftskostnaderna. Det finns flera faktorer att tänka på när man beställer ett smörjsystem. Det vore en bra idé att konsultera experter på smörjsystem innan du gör det slutliga valet
Leverantörer av Smörjsystem:
Klüber Lubrication Nordic
Vasagatan 36 2Tr
111 20 Stockholm
Tel: +46 0859098600
Kompetenser: Centralsmörjning, Motoroljor, Smörjfett, Smörjmedel, Smörjsystem, Växellådsolja / Transmissionsolja
ReinhardOil.dk ApS
Helleruplund Alle 8
DK - 2900 Hellerup
Tlf.: +45 70 26 70 07
E-Mail: mail@reinhardoil.dk
Kompetenser: Smörjmedel, smörjoljor, smörjfett, RTV tätningsmedel, Silkone oljor, antiskum
Skandinaviska Mek AB
Rosenlundsvägen 8
746 93 BÅLSTA
Tlf.: 70 760 16 44
E-mail: info@skandmek.se
Kompetenser: Kylvätska, filter, filtrering, smörjmedlar, oljor, köldmedier
Simalube bidrar till energiomställningen
Simalube automatiska smörjmedelspatroner minskar underhållskostnaderna avsevärt och är den idealiska lösningen för att minska energikostnaderna och på så sätt bidra till energiomställningen.
Automatiska smörjmedelspatron sparar energikostnader
Energiomställning innebär övergången från fossila bränslen till förnybara energikällor och utfasning av kärnenergi. Men för att säkerställa att tillräckligt med energi även fortsättningsvis finns tillgänglig för alla, kräver omställningen också ett mer effektivt tillvägagångssätt, det vill säga att energiförbrukningen ska bli effektivare.
Särskilt tillverkande företag är hårt utsatta för denna fråga och kan minska energiförbrukningen genom att vidta lämpliga åtgärder. Detta gynnar inte bara miljön, utan även företagen själva, eftersom det samtidigt minskar produktionskostnaderna. Ett viktigt område som kan ge ett betydande bidrag är användningen av automatiska smörjmedelspatroner för att smörja lager spindlar, kedjor, växlar, styrningar och andra mekaniska delar.
Smörjningens huvudsakliga funktion är att förhindra eller minska kontakt mellan rull- och glidytor. På så sätt hålls friktion och slitage till ett minimum, vilket i slutändan minskar energiförbrukningen.
Spara energikostnader med simalubes automatiska smörjmedelspatron
Det schweiziska företaget simatec ag forskar, utvecklar och producerar lösningar för optimal smörjning av dessa komponenter under namnet simalube.
Simatec ag lägger stor vikt vid att produkterna inte bara produceras på ett energieffektivt sätt, utan också (och framför allt) att kunderna kan använda fördelarna med simatecs produkter för att minska energikostnaderna och ge sitt bidrag till energiomställningen. Lägre energikostnader leder automatiskt till lägre produktionskostnader.
Vilka är fördelarna och fördelarna med simalube automatiska smörjmedelspatroner.
Simatec har fem olika storlekar av smörjmedelsautomater i sitt sortiment: 15 / 30 / 60 / 125 / 250 ml.
Detta gör att den optimala mängden smörjmedel kan appliceras på smörjpunkten. Detta hjälper till att undvika över- eller undersmörjning, håller friktionen låg, minskar energikostnaderna och förlänger komponenternas livslängd. 36 % av förtida haverier beror på otillräcklig smörjning.
Dessutom kan den totala förbrukningen av smörjmedel minskas genom att använda optimala smörjmängder, vilket i sin tur också har en positiv inverkan på energibalansen.
Påfyllningsbar:
Simalubes smörjmedelsautomater kan fyllas på upp till tre gånger. Avfall och kostnader minskar.
Enkel kassering vid slutet av sin livslängd:
Ingen miljöpåverkan tack vare återvinning och korrekt avfallshantering
Inga giftiga ämnen:
Smörjapparaterna innehåller inga giftiga ämnen som behöver kasseras med ökad energiförbrukning.
Universell användning:
Smörjmedelsautomaterna kan fyllas med olja eller fett och användas där smörjning krävs.
Effekterna i termer av energikostnader är särskilt märkbara i applikationer som kedjesmörjning. simalubesmörjare förser kedjorna med optimala mängder olja. Detta görs med hjälp av borsten utvecklad av simatec. Borsten rengör och oljar kedjan samtidigt. Tester har visat att energikostnader kan reduceras med upp till 15 % på detta sätt.
Simalube automatiska smörjmedelspatroner minskar underhållskostnaderna avsevärt och är den idealiska lösningen för att minska energikostnaderna och på så sätt bidra till energiomställningen.
Nu finns enpunktssmörjare på Hydroscand
Hydroscand utökar nu sortimentet inom centralsmörjning och automatisk smörjning med enpunktssmörjare (Single Point Lubricator). Ett ekonomiskt alternativ till traditionell centralsmörjning som underlättar vardagen för dig som arbetar med exempelvis lyftplattformar, jordbruks- och entreprenadmaskiner.
Manuell smörjning tar tid och risken finns att det inte blir av med ett fullgott intervall. Med automatisk smörjning krävs ingen manuell hantering och livslängden på maskinens lager och bussningar ökar till följd av bra underhåll. Hydroscand har sedan länge erbjudit tjänster och produkter inom centralsmörjning (CLS). Nu utökas sortimentet till att även innefatta enpunktssmörjare för kunder inom entreprenad, marin, lantbruk, skogsbruk och industri som behöver ett enkelt och prisvärt smörjsystem för sina maskiner.
En enpunktssmörjare, eller automatsmörjare som den också kallas, monteras enkelt i direkt anslutning till det lager eller bussning som ska smörjas. Den kan ställas in på önskad smörjnivå och räcker i 1–12 månader. De enpunktssmörjare som ingår i Hydroscands sortiment är noggrant testade i Hydroscands egna testlaboratorium, för att säkerställa att en jämn nivå doseras under hela produktens livslängd. Med denna typ av smörjning krävs mindre fett än vid manuell smörjning, vilket är fördelaktigt för såväl miljön som ekonomin.
"Vi har sett att efterfrågan på enpunktssmörjare ökar, framför allt bland kunder som har maskiner med otillgängliga smörjpunkter, där det kan vara svårt att komma åt och montera ett centralsmörjningssystem. Men även bland kunder som har långa transportband där det kan bli dyrt att montera stora CLS-system. Det känns bra att vi nu kan hjälpa till att underlätta deras vardag", säger André Broström, konceptansvarig för SlangExpress och CLS på Hydroscand.
Enpunktssmörjaren är justerbar och kan användas för många olika applikationer, även under vatten på exempelvis fartyg. Fettet i enpunktssmörjaren är ett OG2-kalciumfett som standard men det kan även beställas med andra sorters fett på förfrågan. OG2-kalciumfett är mycket effektivt mot yttre påverkan av vatten och är ett bärande fett som kan hantera ett högt externt tryck. Fettet klarar ett temperaturspann från -20 °C till + 60 °C.
När enpunktssmörjaren är slut, kan den enkelt bytas ut och den gamla återvinns då som plastavfall. Hydroscand erbjuder även löpande byte av enpunktssmörjare till kunder som vill ha hjälp med underhåll av systemet. Bytet utförs då av Hydroscands mobila slangservice, SlangExpress, som även utför montage av centralsmörjningssystem på plats hos kunden.
I samband med lanseringen utökas sortimentet även med diverse tillbehör för enpunktssmörjare, så som fästen, adaptrar, förlängare och borstar. Du hittar enpunktssmörjare och alla tillbehör i Hydroscands butiker. Det går även att ringa till SlangExpress på 020-46 46 00, för att boka montage av automatiska smörjsystem.
HydX roll i ett av världsens mest prestigefyllda projekt
Världen arbetar tillsammans för att göra en upptäckresa bland stjärnor och galaxer. HydX är en del av det prestigefyllda projektet Vera C. Rubin Observatory. – Det är väldigt viktigt att vi lyckas på en gång, vi får bara en enda chans, säger HydX Patrik Broman.
Vera C. Rubin Observatory, tidigare kallat LSST, är världens största spegelteleskop och ska producera en unik bild av universum, djupare och bredare än vad människan någonsin har haft möjlighet att se tidigare. Kameran har 3200 megapixlar och ska fotografera hela den tillgängliga himlen med några få nätters mellanrum.
Teleskopet har byggts i Spanien och fraktats till Chile hösten 2019, där det har byggts upp i bergen ungefär 30 mil norr om huvudstaden Santiago.
– Det är som en jättestor kamera som ska fara runt och fotografera himlen hela natten, spegeln är runt tio meter i diameter den står i en stor kula, en stor glob. Teleskopet kan vridas i sidled och i djupled, det fotograferar mängder av bilder i infrarött och sedan läggs bilder på varandra och forskarna kan se en förändring. Det blir som en spårhund eller tratt så att forskarna sedan kan se var någonting händer och fokusera på den biten, säger Patrik Broman.
VERA C. RUBIN OBSERVATORY
På grund av pandemin stod projektet stilla under tio månader av 2020, men under 2021 har det startats upp igen. HydX samarbetar med SKF och levererar oljesmörjsystem till Vera C. Rubin Observatory och i oktober reste Mattias Olsson till Chile och berget Cerro Pachón för att arbeta med projektet under närmare fem veckor.
– VI bodde två timmars enkel resa från observatoriet som ligger på toppen av berget. Resan bestod av en timmes landsvägskörning, därefter var det smala bergsvägar med flera hundra meters stup upp för berget, berättar Mattias Olsson.
Byggnaden är nu färdigställd, teleskopet är på plats och HydX var tillsammans med representanter från SKF närvarande för att starta styrsystem, kylsystem och hydraulik.
– SKF Har gjort oljelagren, vi oljesystemet och ser till att oljan håller rätt tjocklek, rätt flöde och tryck, berättar Mattias Olsson.
– Den stora utmaningen är att hålla rätt temperatur på oljan i den omgivningen. Nu har vi sett till att systemet och pumparna är inställda, vi har provkört systemen och ställt in alla flöden. Hydrauliken är i gång så att de kan komma vidare i sin installation av teleskopet. Möjligen gör vi på HydX ytterligare en resa till Chile i början av 2022.
Planen - Tas i bruk 2023
HydX har arbetat med projektet i mer än tio år och Patrik Broman, som är försäljningschef för aggregatsystem hos HydX, har mer än 30 års erfarenhet av att arbeta med olika typer av teleskop.
– Projektet i Chile är väldigt spännande. Det är ett väldigt komplext system och det är viktigt att vi lyckas första gången. Hittills har allt flutit på enligt planen, säger Patrik Broman.
Målsättningen är att teleskopet ska tas i bruk inom två år, innan utgången av 2023.